Na een management-buy-out een groei relealiseren van 185 procent. "Je moet je werk kennen, niet te beroerd zijn in te springen", stelt uitblinker Redwise Maritime Services.
Wie?
Bunschoten-Spakenburg klinkt niet als de meest logische locatie voor een bedrijf dat zich richt op het vervoer van zeeschepen. Toch is Redwise Maritime Services hier gevestigd. Zes jaar geleden kochten vier personeelsleden het in 1906 opgerichte bedrijf in een management- buy-out; sindsdien is het gegroeid met zo’n 185 procent. Redwise is gespecialiseerd in het uitbrengen van schepen, van de plaats waar ze gebouwd, gekocht of afgewerkt zijn naar de volgende thuishaven. In de jaren ’80 van de vorige eeuw kwam daar het bemannen van schepen bij. Ondanks de crisis bleef de omzet in 2009 op peil.
Waarom Best Managed Company?
Directeur Willem-Jan Hamers (43): “Toen we in 2004 onze mbo deden, hebben we een duidelijke groeistrategie opgesteld. We wilden winst- en omzetgroei, en onze markt verbreden in alle segmenten: sleepvaart, koopvaardij , offshoreen baggerindustrieën. Daarnaast wilden we onze organisatie versterken door meer zeevarenden aan te nemen en te trainen. Aan dat plan hebben we consequent gewerkt. In 2008 hadden we die doelstellingen bereikt. Ons doorontwikkelde plan reikt nu tot 2014.”
Wat leren we daarvan?
“Maak een plan, en maak het concreet. Je moet je werk kennen, niet te beroerd zijn in te springen. Binnen ons bedrijf heeft iedereen ervaring op zee. Dat moet, want professionalisme is de reden dat reders ons hun schepen toevertrouwen. We hebben een platte organisatie; 3 van de 4 eigenaren werken in het bedrijf, waarvan 2 in de uitvoering. We weten wat er leeft, dus zijn er weinig tijdverspillende vergaderingen nodig.”
Doe mee aan het Best Managed Companies programma en ga de uitdaging aan. Meld u vandaag nog aan. Eerst meer lezen over het programma en de verkiezing van Best Managed Companies? Kijk dan op bmc.mt.nl.