Een van de eerste lessen die Janine Bos leerde tijdens haar carrière? ‘Ik heb reuring nodig. Doelen, enthousiasme, vooruit kunnen’, stelt ze in een interview met CMOTalk. ‘Een psychologe zocht iemand die de business ging uitbreiden. En daar zat ik, alleen met haar. Ik vond dat zo ontzettend eenzaam met z’n tweetjes. Ik was daar ongelukkig dat ik na een jaar de overstap maakte naar de snelheid en de drukte van retail.’
Ze stapt over naar Breecom, een winkel in vrijetijdsmode. Na 2,5 jaar maakt ze de overstap naar de Bazaar in Beverwijk, waar ze verantwoordelijk wordt voor sales en marketing. Na vele commissaris functies, een studie aan INSEAD en de Amerikaanse universiteit van Maryland gaat Bos nu aan de slag als directeur van Manpower Nederland.
Tinder
Onbekend in de uitzendbranche is ze niet: Bos werkte vanaf 2007 als regional director bij Randstad, waar ze via een functie als Managing Director Callflex in 2013 opklom tot Communicatie en Marketing Manager binnen Randstad Groep, verantwoordelijk voor Randstad, Tempo Team en Yacht.
Ze is er niet onomstreden: wanneer Bos na 15 jaar een nieuwe reclamebureau voor Tempo Team wil kiezen in 2016, komt haar dat op de nodige kritiek te staan. Branchevereniging VEA hekelde de manier van pitchen, waarbij 70 bureaus langs kwamen voor een kennismaking. Er werd de vergelijking gemaakt met Tinder in een ander blog.
Bos wuifde de kritiek op Adformatie weg. ‘Deze manier van pitchen is daarom ook helemaal niet zo revolutionair. We hebben gekeken naar hoe men dat in andere branches doet. Je krijgt een oproep dat je kunt meedoen aan een competitie en vaak zit daar niet eens een kennismakingsgesprek bij. […] Bel mij als VEA op en informeer gewoon eens bij me waarom we dit zo doen.’
Breda
Vlak na haar kritiek vertrekt Bos bij Randstad, om zich te storten op een functie binnen de gemeente Breda. Ze wordt er 1,5 jaar directeur Citymarketing, een opvallende functie voor de Haagse. ‘Ik ben geboren in Brabant, in Genderen, maar na wat omzwervingen in Den Haag beland. Een aantal weken geleden werd ik benaderd door iemand uit mijn netwerk. Die wist mij te vertellen dat in Breda een complexe opdracht ligt. Ik was geboeid’, zegt ze erover in BN De Stem. Het blijkt een goede match: bij haar afscheid biedt ze zich aan als reserve speler van NAC Breda.
Na vertrokken te zijn in februari uit Breda, meldt Bos zich voor een andere interim klus: communicatie en marketing directeur bij uitzendbureau Manpower Group Nederland. Na vier maanden stroomt ze nu door tot directeur van de uitzendtak. Zij volgt daarmee Peter van Kleij op die deze rol sinds september 2018 ad interim heeft vervuld.
Aan Bos de taak om de tegenvallende resultaten op te krikken. Het bedrijf boekte in 2018 een omzet van 707 miljoen, een daling van 3,5 procent. In 2018 boekte het bedrijf enorme omzetdalingen: in het eerste kwartaal was dat zelfs 22 procent.