Steeds meer hoogwaardige onderzoeksbanen verdwijnen naar het buitenland. Eén van de redenen om kennisintensieve bedrijfsactiviteiten naar het buitenland te verplaatsen is kostenreductie. Maar draagt outsourcing wel bij aan dit doel?
Vooral in deze tijd ligt de focus noodgedwongen op het drukken van kosten. Outsourcen wordt steeds populairder, Nederland is op dit gebied zelfs koploper binnen de westerse landen. Bij farmaciebedrijf Organon komen meer dan 2.000 medewerkers op straat te staan. Een gevolg van het verplaatsen van kernactiviteiten, zoals onderzoek, ontwikkeling en engineering naar andere landen waarbij men denkt met minder kosten te maken te hebben. Heeft de keuze om te outsourcen naar een nearshore of offshore partner echter wel een hogere productiviteit, met hetzelfde kwaliteitsniveau of zelfs beter, als gevolg?
Focus op kostenbesparing nadelig
Recent onderzoek van Deloitte heeft aangetoond dat een focus op kostenbesparing de productiviteit en kwaliteit van de dienstverlening niet ten goede komt. Sterker nog, het doet vaak afbreuk aan beide aspecten. Het is daarom noodzakelijk om regievoering op zowel het kostenaspect als op kwaliteit en productiviteit te realiseren zodat een evenwichtige verhouding ontstaat. Wanneer dit niet gebeurt zal het gewenste positieve effect niet bereikt worden.
Gebrek aan financiële analyse
Binnen het MKB maakt een meerderheid van de bedrijven gebruik van een business case alvorens zij starten met een outsourcingstraject. Wanneer deze business case positief is gaan bedrijven vaak over tot outsourcing. Een klein aantal hiervan voert hierbij ook een financieel assesment uit. Maar de meeste bedrijven maken hun keuze aan de hand van een business case. Echter, bij outsourcing is het ook belangrijk om een kosten-batenanalyse en KPI’s (prestatie-indicatoren) op te stellen om de resultaten en vooruitgang gedurende het project te monitoren. Hierdoor kunnen bedrijven daadwerkelijk vaststellen of ze kosten besparen door middel van outsourcing en of het dus zinvol is om outsourcing toe te passen.
Effectievere communicatie
Naast het financiële aspect is goede communicatie ook noodzakelijk binnen outsourcing. Regelmatige afstemming met partners is erg belangrijk. Dit is echter bij nearshoring partners een stuk makkelijker dan bij offshoring partners door de afstand en het tijdsverschil. Overigens zijn in de offshore landen de tarieven ook flink gestegen ten aanzien van de nearshore partners in de Oostbloklanden. Daarnaast is de grootte van een onderneming waarmee een partnership wordt aangegaan erg belangrijk. Bij een gelijke partner is het makkelijker om betrokkenheid te voelen en dus een echt partnership te creëren dan bij een ongelijke partner.
Succesvol outsourcen
Uiteraard is het zo dat door de economische recessie bedrijven genoodzaakt zijn om het kostenplaatje goed in de gaten te houden maar de keuze voor outsourcing moet niet alleen hier vanaf afhankelijk zijn, juist omdat die kostenbesparing niet altijd gerealiseerd wordt. De kwaliteit en de productiviteit zijn daarbij zeker zo belangrijk en bij teveel focus op de kostenbesparing kan dat uiteindelijk wel eens een slechter eindresultaat opleveren. Sturing op de KPI’s en een goede monitoring zijn onmisbaar voor bedrijven om te meten of hun outsourcing-activiteiten daadwerkelijk een succes zijn. Is dit niet het geval, dan moeten bedrijven niet keer op keer de fout maken om outsourcing toe te passen.