Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Misja Vroom (ceo Domino’s Benelux) heeft een lichte obsessie voor bouwen

In februari zit Misja Vroom 30 jaar bij Domino's. In die periode heeft hij van alles gedaan: van zelf vestigingen opzetten als franchiser tot de business runnen voor heel België. Nu is hij ceo voor de Benelux en wil hij uitbreiden van 370 naar 500 vestigingen. En hij heeft een droom: 'Ik wil hetzelfde verhaal nog een keer in een ander land doen.'

misja vroom domino's pizza
Misja Vroom wil voor de hele Benelux naar 700 vestigingen. Foto: Domino's

Dominosteentjes, dat is het visuele kenmerk van Domino’s Pizza. Misja Vroom heeft met die steentjes slim aan zijn carrière gebouwd. Van gesjeesde student econometrie is hij in dertig jaar tijd opgeklommen naar ceo voor de Benelux.

Aan MT/Sprout vertelt hij hoe hij dat heeft geflikt. De rode draad: een lichte obsessie met bouwen.

# Begin in een jonge club

Misja Vroom is één van de weinigen aan de top van Domino’s die niet begonnen is als pizzabakker of -bezorger. Al is hij er wel piepjong ingestapt, als manager in Tilburg. ‘Ik had mijn ouders enigszins teleurgesteld met mijn resultaten op Erasmus Universiteit Rotterdam. Die vonden het wel tijd worden dat ik op eigen benen ging staan.’

Hij solliciteert gewoon op een advertentie van Domino’s in de krant. ‘Ik ben begonnen als manager, maar dat was misschien een wat overtrokken begrip voor een pizzawinkel in die tijd.’ Niemand kende het bedrijf, ook Vroom niet.

Domino’s had dertig jaar geleden ook nog maar vier vestigingen in Nederland. ‘Het fijne van in zo’n kleine club beginnen, is dat je nog veel zelf kunt bepalen. Zelf de zaken een richting kunnen geven, dat vind ik nog altijd het mooiste.’

Hij ontdekt ook dat hij ervan houdt om mensen te ontwikkelen, te laten groeien. Kansen bieden wordt zelfs een van zijn belangrijkste drijfveren. ‘Ik heb zelf ook zo’n kans gekregen, ondanks het feit dat ik geen diploma had.’

‘Een kleine twintig procent van de jongens en meisjes in ons franchisesysteem heeft ooit bij mij gewerkt als bezorger of als bedrijfsleider. Daar ben ik vandaag nog het meest trots op.’

Lees ook ons interview met André ten Wolde, ceo Europa van Domino’s: ‘Mijn vrouw is de ergste consument die je maar voor kunt stellen’

# Word zelf ondernemer

Vroom bouwt in die kleine club aan zijn cv, schopt het tot operationeel directeur. Maar in 2000 volgt een opmerkelijke overstap. De ‘jonge hond’ voelt zich nog niet klaar voor een verdere corporate carrière. Hij gaat franchisen.

Dat begint met twee Domino’s-vestigingen in Tilburg. Eerst bouwt hij die zelf uit, daarna samen met businesspartner Ringo Joannes. Na twaalf jaar sluiten ze die periode af met veertien vestigingen.

‘De belangrijkste les is dat je je extreem goed moet voorbereiden met een goed businessplan. Veel mensen denken dat het wel goedkomt als je begint als ondernemer, maar dat is niet zo.’

‘Je moet je voorbereiden op een aantal scenario’s: wat als het tegenvalt, wat gebeurt er in een normaal scenario en wat in een superpositief scenario? Je moet die scenario’s altijd bij de hand hebben, altijd een alternatief klaar hebben.’

‘Er zijn honderd-en-een redenen waarom dingen niet gebeuren. Maar als je vasthoudt aan de dingen die wel kunnen en die je zelf kunt beïnvloeden, dan kan er zoveel gebeuren. Daar geloof ik heilig in.’

‘Een laatste belangrijke les is dat je nooit moet gaan voor het geld. Als je iets doet wat je leuk vindt, dan zal het succes bijna altijd ook volgen. Daar zie ik bij de huidige jonge generatie best wel wat uitdagingen.’

‘Ik heb zelf vier blakende zonen tussen veertien en negentien jaar die af en toe ook met het gevoel rondlopen dat ze wel eens even flink wat geld gaan verdienen. Maar door de ervaringen die ze van thuis meekrijgen, weten ze dat rijk worden op zich geen doel is.’

Lees ook: De 5 meest opvallende fouten die ondernemers maken

# Ga naar het buitenland

Vroom keert vele ervaringen rijker terug ‘op het moederschip’. Hij heeft daar nog iets af te werken, voelt hij. ‘Hetzelfde gevoel als bij het niet afmaken van je studie. Dat heeft altijd aan mij geknaagd. Ik was eerst nog te jong en onbevangen om in de corporate sfeer te gedijen, maar nu wilde ik daarin wel iets afmaken.’

Dat corporate sfeertje blijkt mee te vallen in de praktijk. Domino’s groeit gewoon te hard voor strakke regeltjes. Vroom begint in development. Hij ontwikkelt nieuwe panden, nieuwe franchises en helpt franchisepartners met hun winstgevendheid.

Hij ‘rolt langzaam’ in de functie van ceo België. Geen gemakkelijk land, maar Vroom heeft inmiddels geleerd ‘dat je niks hebt aan eigenwijs zijn en gelijk willen hebben’. Dat je met ‘een compromis beter vaart dan met het simpele ja of nee’.

Met die mindset wordt België ‘het mooiste project’ dat hij ooit heeft gedaan. ‘Dat was alleen maar bouwen, bouwen, bouwen. We zijn in ruim vijf jaar tijd van negentien winkels naar een kritische massa van honderd gegaan. Dat was ook nodig om op gelijke hoogte te komen met de concurrent (Pizza Hut, red.).

misja vroom ceo domino's benelux
Misja Vroom. Foto: Domino’s

# Blijf dromen van nieuwe avonturen

Vandaag is Domino’s marktleider in België en in Nederland. Vroom is sinds 2018 ceo voor de Benelux. In februari viert hij zijn dertigjarig jubileum. Dertig jaar bij hetzelfde bedrijf werken, hoe houdt een mens dat vol?

‘Het is nooit hetzelfde, maar wel altijd bouwen geweest. Dat blijft het leukste om te doen. Bedrijven laten groeien, mensen succesvol maken. Dat is het hoogste doel in het leven.’

Bouwen geeft hem ook privé voldoening. Hij heeft al gebouwd aan een renovatieproject bij familie in Noord-Frankrijk en zelfs een pool house in eigen tuin. Een cementmolen laten draaien, bakstenen metselen, daar wordt hij blij van. ‘Ik zou nog weleens een keer een huis echt vanaf het fundament willen bouwen.’

Wat zijn de bouwplannen voor Domino’s? ‘We zitten nu aan 370 vestigingen in Nederland. Je kunt prima zeggen dat we nog naar de 500 kunnen. Als je kijkt naar de hele Benelux dan lijkt 700 in totaal me heel realistisch. Daar hebben we nog wel een aantal jaar werk aan.’

‘Wat ik zelf nog wel echt als een uitdaging zou zien, is om in een land terecht te komen waarvan ik de taal nog niet spreek. Een land waar Domino’s nog veel potentie heeft. Ik wil kijken of ik daar datzelfde verhaal met Domino’s nog een keer kan doen. Dat trekt me wel.’

Hij denkt aan Portugal, Spanje of Zuid-Amerika. ‘Ik heb eigenlijk een voorkeur voor Spaans. Die taal zou ik wel willen leren, omdat die wordt veel gesproken in de wereld. Ik zie dat project nog een beetje als een gemis in mijn totale experience.’

Lees ook: De rol van country manager: zo is het om een nieuwe vestiging op te zetten in het buitenland

# Werk samen aan grote uitdagingen

Wat ook stevig is gegroeid de afgelopen dertig jaar: de vraag naar duurzaam ondernemen, naar een beter leven voor de dieren die op de pizza’s belanden, naar gezondere pizza’s om de overgewichtepidemie te bestrijden… Dat klinkt toch als afbouwen?

Voor Vroom gaat het eerder over aanpassen. ‘Wij geloven in een betere wereld voor iedereen, maar dat wil niet zeggen dat je niet kan groeien.’ Hij wijst op het wereldwijde programma Domino’s for good waar al deze onderwerpen in worden gebundeld.

En waar hij via het wereldwijde steering committee ook ‘leven inblaast’. Verantwoordelijkheid nemen gaat namelijk over meer dan de regelgeving. ‘Het moet ook uit je hart komen wil je er echt een succes van maken.’

De koers naar duurzamer ondernemen is voor de Benelux alvast uitgestippeld. De ambitie is nul procent CO2-uitstoot tegen 2050. Daar hoort onder meer elektrisch bezorgen bij, vestigingen die volledig draaien op groene energie en afspraken met leveranciers om hun uitstoot te beperken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bonus op gezond gedrag

Voor meer dierenwelzijn zijn er diverse ‘commitments’ getekend, waarin universele afspraken zijn gemaakt om dat te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is geen plofkippen meer gebruiken vanaf 2026.

Maar wie denkt dat alleen fastfood bijdraagt aan overgewicht en obesitas, denkt te beperkt. Kijk liever naar het totale aanbod van (ongezond) voedsel. ‘Ook in een supermarkt liggen goedkope broodjes frikandel. Je kunt dat probleem niet in je eentje oplossen, maar we willen wel bijdragen aan de oplossing.’

Domino’s werkt hiervoor samen met de overheid en andere partijen, zoals KHN en Food Valley. ‘Een pizza honderd procent gezond maken, zal nog niet meevallen. Maar we kunnen wel een bonus geven op gedrag.’

‘Zo hebben we in een project met de gemeente Alkmaar een vegetarische pizza met water goedkoper aangeboden dan een gewone pizza met frisdrank. Voor dat soort projecten staan we altijd open.’

Lees ook: Albert Heijn experimenteerde met een echte prijs voor koffie to go: zo reageerden klanten