Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo hoopt CM.com te profiteren van de prijzige Formule 1-sponsoring

Het Bredase technologiebedrijf CM.com dat bekendmaakte zijn beursgang uit te stellen is een van de vijf hoofdsponsors van de Formule 1 Grand Prix in Zandvoort. Naast het technologiebedrijf zijn Jumbo, Talpa, Pon en VolkerWessels eventpartner.

zo hoop cm.com profiteren sponsoring formule 1

CM.com omschrijft zichzelf als voorloper in het aanbieden van zowel berichtservices tussen klant en bedrijf als ticketing. Een combinatie van diensten die maakt dat het bedrijf al sinds december 2018 leverancier is voor de Formule 1. CM.com (kort voor Club Message) begon toen oprichters, Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers, student waren en discotheken wilden helpen om hun doelgroep te bereiken via sms.

Inmiddels verzorgt het bedrijf de ticketing voor grote evenementen zoals Amsterdam Open Air en Solar Festival, beheert het alle sms-services van o.a. Thuisbezorgd.nl en faciliteerde het de stemprocedure via sms bij het Eurovisie Songfestival.

Volgens Van Glabbeek zal het partnerschap met de Formule 1 zorgen voor een fijne fanervaring van de Grand Prix, logistieke problemen oplossen en CM.com bekender maken bij nieuwe partners en toekomstige werknemers.  

Jullie zijn Conversational Commerce Partner van de F1. Wat wil dit zeggen?

‘Wij zijn het eerste bedrijf ter wereld dat conversatie- én betalingsdiensten aanbiedt. Bij de Grand Prix betekent dit dat we zowel ticketing als Whatsapp-services aanbieden. Wanneer iemand een kaartje heeft gekocht voor een race, begint een bot een conversatie met deze persoon via de mobiele telefoon. In dit gesprek wordt er aan de klant gevraagd wanneer hij of zij van plan is te vertrekken en met welk vervoerstype. Vervolgens kunnen er ook adviezen worden doorgestuurd voor de beste route, parkeerplek of treintijd. Daarnaast verzorgt CM.com ook de betaalservice van het eten en drinken op het terrein. Er hoeft niet met geld of muntjes betaald te worden. De bezoeker kan een QR-code laten zien aan de bar en direct zijn biertjes meenemen.’

Waarom kozen jullie voor dit sponsorschap?
‘Na 4 jaar lang hoofdsponsor te zijn geweest van NAC, zochten we naar een nieuw podium bij een groot project. De eerste Formule 1 in Nederland in meer dan dertig jaar is meer dan we hadden durven dromen en iets waar we, als sponsor, trots op kunnen zijn.
 
In december zijn wij begonnen als leverancier bij Formule 1, waarbij we de Grand Prix met een aantal problemen hebben geholpen. In februari vroeg de Formule 1 of we hoofdsponsor wilden worden. We moesten er uiteraard wel even over nadenken, want het gaat om veel geld. Maar uiteindelijk leek het ons een logische stap aangezien we inhoudelijk al zo betrokken waren. Het feit dat we al leverancier waren, geeft denk ik een goede impuls aan ons imago. We zijn niet slechts een naam op een banner. We kunnen heel goed uitleggen wat we doen en waarom we het doen. Dit creëert hopelijk veel goodwill en vertrouwen bij potentiële nieuwe partners.’

Op welke manier heeft CM.com inhoudelijk meegeholpen aan de Grand Prix Zandvoort?
‘Er waren veel problemen die overkomen moesten worden, wilde Zandvoort de Grand Prix kunnen binnenhalen. Daarvan hebben we er drie kunnen tackelen.

Ten eerste was het circuit bang dat de tickets snel opgekocht zouden worden door een grote partij, die ze daarna voor meer geld zou doorverkopen. Het circuit wilde echter voorkomen dat het evenement een imago van een dure race zou krijgen. De Grand Prix moest juist toegankelijk blijven. We hebben nu een ticketingmethode geïmplementeerd die hiervoor alleen nog maar op de Olympische Spelen is gebruikt. Op 27 mei start de kaartverkoop, maar je kunt nog niet direct tickets kopen. Je schrijft je in op de website met je gegevens en twee weken later wordt je, als je tot de gelukkigen behoort, uitgenodigd om de kaartjes te kopen. Het is niet meer: wie het eerst komt, die het eerst maalt.

Ten tweede was er veel te doen om de logistiek rondom de Grand Prix. 100 000 mensen die allemaal naar Zandvoort moeten? Daar is de infrastructuur helemaal niet op gebouwd natuurlijk. Omdat wij via de app kunnen communiceren met de bezoekers, kunnen we ook een beetje aan crowdmanagement doen. We hebben een overzicht van de traffic flow, maar kunnen mensen ook adviseren om eerder of later te reizen, de trein te pakken in plaats van de auto of om op de minst drukke plek te parkeren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ten derde bieden we bezoekers hopelijk een fijne fanervaring. Het moet ook een soort festival worden. Door ons online betaalsysteem hoeven mensen niet meer in de rij te staan voor muntjes en dan ook nog voor drank. Je betaalt gewoon met je mobiel.’

Hoe hopen jullie zelf van dit sponsorschap te profiteren?
‘Niet alleen Zandvoort staat voor een logistieke uitdaging. Ook andere F1-circuits en grote evenementen kampen met hetzelfde probleem. Wij hopen een goede prestatie neer te zetten tijdens de Grand Prix en zo ook opgemerkt te worden door potentiële nieuwe partners in de evenementenbranche en het bedrijfsleven. Het communiceren met je klanten via WhatsApp willen we graag onder de aandacht brengen. We denken dat dit in de toekomst gebruikelijk wordt.

Met de andere hoofdsponsors zitten er al samenwerkingen in de pijpleiding. Zo gaan we met Jumbo samenwerken voor de Jumbodag en maken de andere sponsoren gebruik van ons systeem om hun zakenrelaties uit te nodigen voor de Grand Prix. Ook willen we de komende jaren groeien van 300 naar 600 werknemers. Als je als bedrijf meewerkt aan een evenement als de Formule 1, maakt dit je natuurlijk wel aantrekkelijk voor nieuwe werknemers.