Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zieke werknemer minder snel afgekeurd

De wet die werkgevers sinds 2004 verplicht zieken twee jaar lang hun loon te betalen, is een effectief middel tegen arbeidsongeschiktheid.

Dit meldt Zibb, op basis van een evaluatie die minister De Geus deze week naar de Tweede Kamer stuurt.
Het percentage zieken dat uiteindelijk arbeidsongeschikt wordt, is fors gedaald. Doordat ondernemers twee in plaats van één jaar volledig financieel verantwoordelijk zijn voor zieken, hebben werkgevers er zelf meer belang bij hen zo snel mogelijk terug te laten keren op het werk.
Minder loon
Werknemers ontvangen in het tweede jaar van hun ziekte maximaal 70 procent van hun loon om hen ook te stimuleren weer aan de slag te gaan.
Het ziekteverzuim blijft stabiel. Nederlandse werknemers waren in 2005 gemiddeld vier procent van de werktijd afwezig wegens ziekte.
(Zibb)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.