Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zalm ziet economische erfenis bedreigd

“Nederland is hervormingsmoe.” Zo typeerde minister van Financiën Gerrit Zalm dinsdag de uitslag van de verkiezingen. CDA en SP willen “geen vervelende dingen meer doen, alleen leuke dingen. Inkomen verdelen wordt meer het thema dan inkomen creëren.”

Zalm heeft aangekondigd de politiek voor het bedrijfsleven te verruilen. Dinsdag hield hij tijdens een bijeenkomst van VNO-NCW in Rotterdam een pleidooi voor nieuwe hervormingen. “Door loonmatiging hebben we onze concurrentiepositie verbeterd, de economie draait beter dan het Europees gemiddelde, het consumentenvertrouwen is hoog, het producentenvertrouwen staat op recordhoogte en de armoede neemt af.’’

Volgens Zalm lijkt aan dit ‘werkgeverskabinet’ een einde te komen. “Ik denk dat de ontslagwetgeving voorlopig niet op de agenda zal komen.’’ Ook van andere hervormingen, zoals een leer-werkplicht voor jongeren onder de 23 jaar en een kortere werkloosheidsuitkering, ziet hij ‘niet veel terechtkomen’.

Nieuwe hervormingen om meer mensen aan het werk te krijgen, zijn volgens Zalm echter noodzakelijk. “Ondanks alle hervormingen van het kabinet in de bijstand, de ww, vut en prepensioen en de wao, ligt het aantal vacatures tegenwoordig alweer op recordhoogte.’’ Hogere looneisen liggen dus op de loer.
(Nederlands Dagblad)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.