Luchtvaartmaatschappijen zijn voor een groot gedeelte van hun inkomsten afhankelijk van zogenaamde 'premium'-passagiers (eerste- en businessclass). Maar die maken steeds vaker gebruik van kleine business-jets.
In 2000 maakten nog 79 miljoen passagiers uit de Verenigde Staten gebruik van eerste- en businessclasstoelen in commerciële luchtvaartmaatschappijen. Maar in 2007 zijn amper 42 miljoen 'premium'-stoelen geboekt, terwijl het totaal aantal passagiers in dezelfde periode juist is toegenomen. Ook het aantal vluchten in business jets is toegenomen naar 17 miljoen passagiers vorig jaar. En dat is een steeds groter wordend probleem voor de commerciële luchtvaart.
Gerald Bernstein, managing director van de Stanford Transportation Group, maakt zich zorgen om de grote groep mensen die gebruik maakt van business jets. "Het blijft maar groeien en het begint aanzienlijke vormen aan te nemen, want het gaat om mensen die naar iets anders op zoek zijn dan de goedkoopste vlucht van A naar B en ook bereid zijn meer te betalen."
"Je vergelijk geen zakenreiziger met een rugzaktoerist", stelt Bernstein. "Je vergelijkt hem met een premium pasagier die graag tweemaal meer betaalt voor het comfort van onderweg te kunnen werken, evenals de mogelijkheid om snel te kunnen vertrekken en zijn planning te kunnen wijzigen."
Bron: Financial Times via Express.be