De Amerikaanse internetzoekmachine Yahoo gaat reorganiseren. Daarmee wil het bedrijf zijn concurrentiepositie ten opzichte van zijn grote rivaal Google verbeteren.
Financieel directeur Susan Decker gaat een divisie leiden die zich primair zal bezighouden met advertenties, de belangrijkste inkomstenbron van Yahoo.
Yahoo hoopt met de reorganisatie meer adverteerders binnen te halen en dus ook zo meer inkomsten. Veel adverteerders gaan in zee met jonge bedrijven als YouTube, dat onlangs door Google werd overgenomen. Yahoo maakte in zijn laatste kwartaalresultaten melding van een winstdaling van 37 procent, terwijl Google zijn winst zag verdubbelen.
In de nieuwe formule zal Yahoo worden opgedeeld in drie groepen.
Een daarvan houdt zich bezig met advertenties. De twee anderen zijn meer gericht op de klanten van het internetbedrijf, dat twaalf jaar geleden werd opgericht en nu 10.000 werknemers telt. Bij de reorganisatie zullen geen gedwongen ontslagen vallen, zo meldde Yahoo dinsdag.
Yahoo maakte verder bekend dat twee topmannen van hun functie zullen worden ontheven. Dan Rosensweig vertrekt volgend jaar maart als operationeel directeur. Daarnaast moet Lloyd Brown, de baas van de mediasites van Yahoo, het veld ruimen. Wie Susan Decker als financieel directeur gaat opvolgen, is nog niet duidelijk. Volgens een woordvoerster van Yahoo staat de positie van bestuursvoorzitter Terry Semel niet ter discussie.
Zowel Yahoo als Google is bezig de activiteiten flink uit te breiden. Zo sloot Yahoo onlangs nog een overeenkomst met 150 Amerikaanse kranten om stukken op internet te zetten. Bij de beleggers is Google momenteel echter het populairst. Het aandeel van de zoekmachine is dit jaar al 17 procent gestegen en doorbrak kort geleden de grens van 500 dollar. Het aandeel van Yahoo is dit jaar 30 procent gedaald.
(ANP)