Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wordt de iPad een verkoophit?

De iPod en iPhone kende u al. Nu is ook de iPad beschikbaar. Grote vraag: wordt deze gadget de derde grote cashcow van Apple?

Ruim twee maanden nadat Steve Jobs zijn nieuwste speeltje aan de wereld liet zien, ligt het apparaat vanaf zaterdag 3 april in de winkelschappen. In De Verenigde Staten welteverstaan. Wij Nederlanders moeten voorlopig nog even geduld hebben. De kritiek op de 1,2 centimeter dunne tablet-pc met touchscreen is echter niet mals. Teveel van hetzelfde, weinig nieuwe bijzonderheden, een trage processor, geen Flash-ondersteuning en het ontbreken van de mogelijkheid om te kunnen multitasken. Logische vraag: wat kunt u er dan wél mee? Nou, mee op internet surfen bijvoorbeeld. Uw e-mail checken, foto’s en video’s bekijken, de agenda bijhouden, een beetje tekstverwerking en vooral – want daar is het Jobs in het bijzonder om te doen – e-books consumeren. De markt voor digitale boeken zit sinds vorig jaar stevig in de lift en met de iPad hoopt Apple daarvan een graantje te kunnen meepikken.

It’s not the hardware, it’s the software

Tim Obdam is mededirecteur van internetbureau Holder en zelfbenoemd Apple-evangelist. De iMac, de iPod en de iPhone; hij was er telkens als één van de eerste Nederlanders bij. Zijn verwachtingen over dit nieuwste speeltje van Apple? Wederom een high score. Al zal dat volgens hem wel iets langer op zich laten wachten dit keer. “Het succes van de iPad zal vooral afhangen van de content die het apparaat straks biedt. Achter de schermen is Apple hard bezig om deals te sluiten met allerlei grote partijen waaronder kranten en digitale media. Toch verlopen die gesprekken minder voorspoedig als waar Jobs op had gehoopt. Wel is inmiddels bekend dat de New York Times met een applicatie komt waarmee je die krant straks op een nieuwe, veel meer interactieve manier kunt lezen.” Ook hierbij geldt dus weer: content is king. Net zoals eerder met de iPhone is gebleken. Obdam: “Het succes van dat product is niet alleen te danken aan de mooie interface, maar vooral aan de App Store. It’s not the hardware, it’s the software.” Toch is het maar de vraag in hoeverre mobiele softwareontwikkelaars hun energie richten op de nieuwe tablet-pc. Uit onderzoek van Accelarator, een bedrijf dat ontwikkelplatforms maakt voor computersystemen, blijkt dat maar 53 procent van deze bedrijven van plan is om snel iets voor de iPad te maken. 

Trouwe aanhang

De kritiek die oplaaide na de presentatie van de iPad noemt Obdam voorbarig. “Wie naar de eerdere eerste productversies van Apple kijkt, ziet dat deze altijd beperkingen hebben gekend. De trouwe schare met early adopters koopt het apparaat echter toch wel. Dat geeft Apple de tijd om dingen te verbeteren.” Opnieuw maakt Obdam de vergelijking met de iPhone. Want, zo zegt hij, de 3g-versie was pas écht goed. “Er is veel kritiek op het feit dat het apparaat, net als de iPhone overigens, geen Flash kan afspelen. Jobs is daarover heel duidelijk. Flash is passé, zegt hij. Het maakt je computer traag en voldoet niet aan de gebruikerservaringen die wij willen creëren. Hij gokt nu op HTML5, dat in principe hetzelfde kan als Flash.” Zo’n gok nam Apple eerder ook met het weglaten van de floppydrive in haar computers. Een keuze die, zo bleek later, goed uitpakte.

Kritiek

Met een deel van de kritiek is Obdam het overigens wel eens. Zeker voor wat betreft de aansluitingen op het apparaat. In plaats van digitaal moet er voor de verbinding met een beamer nog altijd een analoge vga-stekker uit de la worden getoverd. “Die keuze snap ik niet. We leven in een digitaal tijdperk met HD-schermen. In zo’n tijdperk past hdmi in plaats van vga.”

De New York Times recenseert de iPad vanuit twee oogpunten: een mening voor de technologieliefhebbers, en een mening voor de rest van de wereld. Bekijk ook onderstaand filmpje dat is gemaakt door USA Today.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

TIPS

Lees ook het boek: Zo denkt Steve (Jobs van Apple)