De financiële markten hebben een nieuwe weg ingeslagen, waarbij beleggers rekening moeten houden met lagere rendementen.
DE WINNAARS:
1. Rabo Privte Banking
2. ING Groep
3. ABN Amro
4. Robeco
5. Triodos Bank
6. Fortis
7. SNS Reaal
8. Friesland BankHet speelveld waarop de financiële markten zich momenteel begeven heeft, met dank aan Bill Gross – topman van het Amerikaanse Pimco – een naam gekregen: New Normal. De tijden van uitbundige groei zijn voorlopig voorbij, zowel voor de aandelenmarkten als de obligatiemarkten. En dat vraagt een heel andere benadering van de financiële markten door de assetmanagers.
Bescheiden beloning
Het New Normal is een tijdperk van bescheiden beloning op risico. “Het is onmogelijk geworden nog veel te verdienen aan obligaties”, bevestigt Ad van Tiggelen, werkzaam bij ING Investment Management. “Met de rente op 2% en de lange rente op 3% valt er de komende jaren weinig meer te verdienen.”
Zijn optelsom is duidelijk. Staatsobligaties leveren, afhankelijk van de looptijd, een kleine 3% rendement op, maar met een afdracht van 1,2% aan vermogensrendementheffing en een inflatie van 1% blijft er nagenoeg niets van over. “Dat is een ware aardverschuiving in de business. En ook in de aandelenmarkt verschuift de focus van zowel particuliere beleggers als assetmanagers noodgedwongen naar zekerheid.”
Aandelen die een hoog dividend uitkeren zijn volgens Van Tiggelen de aandelen van de toekomst.
“Telecom en nutsbedrijven keren gemiddeld 6 à 7% dividend uit. Dat lijkt houdbaar voor de komende jaren”, denkt Van Tiggelen. Die dividenduitkering biedt zekerheid, maar de koersen van de aandelen kunnen uiteraard fluctueren. Volgens Van Tiggelen is de geest van de gemiddelde belegger rijp voor een tijdperk van bescheiden verwachtingen en rendementen.
Koude douches
De afgelopen 10 jaar hebben aandelenbeleggers te veel koude douches gekregen. Dat heeft de risicobereidheid structureel lager gezet en de sector leert daarmee te leven. Een flink aantal hedgefunds heeft wegens gebrek aan kansen in de markt de poorten al gesloten en ook het fondsaanbod van Nederlandse vermogensbeheerders is langzaam aan het veranderen, waarbij de nieuwe realiteitszin ook langzaam doordringt tot in de het productassortiment waaruit beleggers kunnen kiezen.
Ook hier vindt een duidelijke kentering plaats, waarbij Rabobank een belangrijke voortrekkersrol speelt. Niet langer krijgen beleggers hippe producten opgedrongen vanuit de productkoker van banken en fondshuizen, maar er moeten juist producten gemaakt worden die inspelen op de behoefte van de klant. Want die moet volgens de sector nu maar eens echt centraal komen te staan. En dat is in deze industrie al een revolutie op zich.
>> Dit artikel is afkomstig uit MT Finance 2010. Bestel deze MT gids online <<