Vraagt u zich ook regelmatig af hoe het zit met wettelijke regelingen zoals het zorgverlof, ouderschapsverlof, levensloop en het spaarloon? U bent niet de enige.
Een groot deel van de Nederlandse werknemers weet weinig over wettelijke regelingen. Vaak is ook de kennis gering van de eigen arbeidsovereenkomst, de cao en pensioenregeling. De huidige economische ontwikkelingen doen daar niets aan af, tot op heden houden werknemers zich bijvoorbeeld niet méér dan voor de kredietcrisis bezig met hun pensioen. Dat blijkt uit onderzoek van Randstad.
Zwangerschapsverlof
Driekwart van de werknemers in Nederland denkt dat voor hen advies over regels rondom personeelszaken op dit moment niet relevant of niet nodig is. Toch krijgen veel werknemers vroeg of laat te maken met praktische vragen hierover. Bijvoorbeeld rondom zwangerschapsverlof. Drie op de vier werknemers weet niet dat een werkneemster recht heeft op behoud van het volledige salaris tijdens dit verlof. Daarnaast weten de meesten niet dat ook gedurende die periode vakantiedagen worden opgebouwd.
Raad vragen
Werknemers zijn niet snel geneigd om voor antwoorden hierop een wetboek uit de kast te trekken. Slechts twee procent klopt bij een overheidsinstantie aan. Bijna de helft zegt het antwoord eerst binnen de eigen werkkring te zoeken. Of het nu gaat om vakantie, verlofmogelijkheden of het pensioen, allereerst gaat men te rade bij de HR-afdeling, de leidinggevende, een collega, de ondernemingsraad of de personeelsvereniging.
Gesprongen leiding
Stel dat bijvoorbeeld de waterleiding zou springen en het huis van een werknemer blank staat. Of het kind van een medewerker is plotseling ziek geworden. Een kwart werkt in dergelijke acute gevallen flexibel en haalt de verloren uren later weer in; het werk moet nu eenmaal gedaan worden. Slechts elf procent van de werknemers doet rechtstreeks (en niet onterecht) een beroep op een verlofregeling.
Positief gebruiken
Volgens Randstad kunnen deze uitkomsten werkgevers helpen het vertrouwen van werknemers actief op te pakken en uit te bouwen door hen, indien gewenst, snel met adequate en relevante informatie van dienst te zijn of zelfs aangenaam te verrassen. Werkgevers hoeven daarbij niet bang voor te zijn dat werknemers massaal gebruik maken van allerlei regelingen, zo lijkt het.