Wanneer je het hoofdkantoor van Rituals in hartje Amsterdam binnenloopt, word je verrast door dezelfde sfeer als in de winkels zelf. Grote stijlvolle ruimtes met natuurhouten interieur, goed bijgehouden tuin en natuurlijk het typische Rituals geurtje in de lucht.
Op de muur staat bijna niks geschreven, alleen hun filosofie: ‘We believe happiness can be found in the smallest of things. It is our passion to transform your everyday routines into more meaningful rituals…‘ Een filosofie die overal in het bedrijf terugkomt. We zagen dan ook nog niet eerder een organisatie die zijn filosofie zo sterk verweven heeft met alles wat er binnen en buiten de organisatie gebeurt.
Vind je balans met Rituals
Bij Rituals gelooft men dat iedereen een balans moet vinden tussen zijn of haar drukke leven en ontspanning. De producten van Rituals helpen dan ook om dagelijkse routines om te vormen tot rituelen. Rituelen waarin je rust pakt en even geniet van het moment. Denk maar aan scheren, douchen of zelfs het aansteken van een kaars. HR-director Irene Vernie vertelt dat Rituals ook op organisatieniveau zoveel mogelijk probeert om procesmatige handelingen om te vormen tot rituelen.
Cadeautje voor sollicitant
Een perfect voorbeeld hiervan is de afhandeling van sollicitaties. Zo wordt naar alle sollicitanten een kaartje met een persoonlijk bericht en bovendien een cadeautje opgestuurd. Niet alleen leuk voor de sollicitant, maar ook voor het bedrijf zelf. Op deze manier komen mensen in aanraking met de producten en bovendien blijkt een neveneffect te zijn dat sollicitanten deze persoonlijke berichten van Rituals op social media zetten. Een handig marketinginstrument dus.
Waar sollicitanten uiteindelijk op worden geselecteerd, is bijna instinctief te noemen, legt Irene uit: ‘We kijken vooral naar het energieniveau van de sollicitant en zoeken meestal energieke figuren, maar soms ook juist bewust iemand met een wat lagere hartslag.’
Juiste energie als kernwaarde
Het handhaven van de juiste energie binnen Rituals wordt als een belangrijke kernwaarde gezien. Zo wordt afhankelijk van het team waar de sollicitant terecht komt, gekeken welk energielevel in dit team past. Omdat binnen Rituals zelf het energieniveau hoog ligt, worden vooral ‘oranje’, dat wil zeggen extraverte, competitieve en resultaatgerichte mensen gezocht. Dat zijn mensen die het energielevel binnen Rituals ook echt aan kunnen.
Rituals Academy
Sollicitanten die worden aangenomen, gaan naar de Rituals Academy. Hier volgen ze een basis- en producttraining en draait elke nieuwe werknemer, ongeacht functie of niveau, 2 tot 5 dagen mee in een winkel. Zo leren ze het merk op verschillende niveaus kennen en raken ze bekend met waar het uiteindelijk om gaat bij Rituals: de unieke producten.
De oase van ontspanning en rust wordt in de winkels niet alleen door de inrichting overgebracht, maar ook door de medewerkers. Opvallend is dat in de winkels de gemiddelde leeftijd wat hoger ligt dan in de rest van de retail. Op het hoofdkantoor vind je veel jonge starters. Er wordt van winkelpersoneel verwacht dat ze servant zijn, ofwel dienend, zegt Irene: ‘Klanten moeten vertroeteld worden in de winkels, personeel moet empathisch en warm zijn, goed kunnen luisteren en er daarnaast goed verzorgd uitzien. Deze kwaliteiten zie je toch vaker bij mensen die net wat meer levenservaring hebben’. Dat is dus een bewuste keuze van Rituals om de belangrijke waarden van het bedrijf op de juiste manier aan de klant over te brengen.
Living the brand
De Rituals missie om van routinehandelingen een ritueel te maken, is overal in het bedrijf terug te vinden. Irene noemt dit de Rituals vibe. Zo wordt veel gevierd, van verjaardagen en geboortes tot aan de introductie van nieuwe producten. Geprobeerd wordt om van kleine dingen een groot ritueel te maken. Een voorbeeld: bij de introductie van de nieuwe Rituals-app, werd besloten een meditatiesessie te organiseren en de saaie Powerpoint presentatie achterwege te laten. In deze sessie zou het puur gaan om de ervaring van het product, de informatie kwam later wel.
Ook wordt onder werknemers besproken wat hun speciale rituelen zijn en is er elke donderdagmorgen yoga in de eigen yogazaal op de vijfde verdieping. Dit is ook nodig zegt Irene, ondanks de rust die je bij Rituals zou verwachten is het enorm druk op kantoor: ‘Het zijn allemaal ambitieuze mensen die ook hun heil zoeken in rustmomenten’.
Wat heeft het opgeleverd?
Het van oorsprong Nederlandse bedrijf bestaat 15 jaar en heeft de afgelopen jaren een gemiddeld jaarlijkse groei doorgemaakt van ongeveer 30 procent. Het luxe home en body cosmetica merk heeft inmiddels meer dan 400 verkooppunten en 1300 shops-in-shops in Nederland maar ook wereldwijd.
Waar zit de catch?
De snelle groei van Rituals zorgt ervoor dat een cultuur is ontstaan waarin razendsnel veranderingen optreden. Het intieme karakter, waarbij iedereen persoonlijk wordt aangesproken bij deze veranderingen, kan door deze groei steeds meer verdwijnen. Ook betekent de uitbreiding van de organisatie dat niet elke medewerker mee kan veranderen met de organisatie en sommige mensen simpelweg niet meer voldoen aan de eisen van de functie waarvoor ze zijn aangenomen.
Zelf aan de slag met het onderscheidend vermogen van uw organisatie?
Benieuwd hoe u en uw organisatie langdurig onderscheidend kunnen worden van de grijze massa? Schrijft u zich dan in voor een van de masterclasses van Future Legends of neem eens contact op met Aaim, gespecialiseerd in het blootleggen van het onderscheidend vermogen van organisaties.
Lees meer over organisatiecultuur:
- Waarom een consistente organisatiecultuur werkt
- Waarom de organisatiecultuur van Afas werkt
- Alle afleveringen uit de serie over organisatiecultuur