Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voor deze werkgevers staan mensen in de rij

Welke werkgever wil nu niet dat personeel in de rij staat om bij zijn bedrijf te komen werken? Welke bedrijven en branches zijn populair en hoe komt u ook in de picture?

Mannen en vrouwen zijn unaniem over wie de meest favoriete werkgever is. De Rabobank prijkt bij beide groepen bovenaan het lijstje dat voortkomt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) onder ruim 10.000 hoogopgeleide werknemers. Bij de open vraag bij welke organisatie zij het liefst zouden willen werken staat verder Shell bij beide sekses in de top drie (op plek 2 en 3).

Non-profit
Na de tweede plek ontstaan er al snel grote verschillen in waar mannen en vrouwen het liefst willen werken. Vrouwen hebben een sterke voorkeur voor non-profit organisaties. Zo neemt Het Rijk bij hoogopgeleide vrouwen een derde plek in. Verder staan onder meer de Politie, de GGZ, de Rechtspraak en de GGD hoog genoteerd. Verder geven vrouwen aan het liefst in de branchesector onderwijs te willen werken. Dat vertaalt zich naar het ROC en het Ministerie van OCW. Op de tweede plaats van favoriete branche staat de gezondheidszorg. Bedrijven die daarbij specifiek worden genoemd zijn zorginstellingen zoals het AMC en het UMC Groningen.

Techniek
Mannen kiezen liever voor een technisch bedrijf of het bankwezen om voor te werken. Dat is in de top 20 terug te zien in bedrijven als Philips, KLM, KPN, DSM, Rabobank, ING en de ABN Amro. Opvallend is echter dat de meest populaire branches onder hoogopgeleide mannen niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn in de top 20. Een mogelijke oorzaak hiervoor is dat mannen relatief veel waarde hechten aan de goede naam of het imago van een organisatie. In ieder geval werken mannen het liefst in de branches onderwijs en wetenschap en advies/ consultancy.

Inleveren
Stel u zit als werkgever bij een branche die hoogopgeleiden erg interessant vinden. Hoe motiveert u ze dan om bij u te komen werken? Uit de AGO blijkt dat hoogopgeleide vrouwen minder bereid zijn concessies te doen voor een nieuwe baan dan mannen. Zo wil bijna zestig procent van de vrouwen geen werkinhoudelijke concessies doen tegenover de helft van de mannen. De helft van beide seksen willen niet op het salaris inleveren. Bij een derde van de mannen en ruim veertig procent van de vrouwen is het belangrijk dat ze niet minder verantwoordelijkheden krijgen. Ook het aantal vakantiedagen is voor een derde van de vrouwen en een kwart van de mannen essentieel. Tot slot weigert ruim een kwart van alle werknemers verder te reizen naar hun nieuwe baan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.

hrm