In 'Kitchen Nightmares' weet chef-kok Gordon Ramsay menig restaurant van de afgrond te redden. Hij is naast topkok dus ook nog een briljant manager. Wat kunt u van hem leren?
U houdt van hem of u vindt hem vreselijk, maar eerlijk is eerlijk, de Brit Gordon Ramsay zegt wel altijd precies waar het op staat. Hij legt zijn vinger op de zere plek en trekt de wond rustig nog wat verder open. En hoe hard men zich ook tegen hem verzet, hij krijgt het iedere keer weer voor elkaar. Wat is het geheim van Ramsay? En wat kunt u als manager, adviseur en ondernemer leren van deze chef-kok? Daar gaat het boek van Michiel Hogerhuis ‘Vloeken als Gordon Ramsay' over (win het boek en een exclusieve messenset).
Eerste scène
Gordon Ramsay tegen de eigenaar van Peter's (met al het personeel erbij): ‘Wat denk je dat dit is, jouw f*cking kleine privésalon om een massage te krijgen en gevoederd te worden? Jij f*cking loopt hier midden in het restaurant rond met een schaal eten in je hand en eet er lustig op los. Dat is niet hoe ik mijn f*cking bedrijf leid… (…) Weet je wat het probleem is: JIJ… Jij bent de enige f*cker hier die zijn geld niet waard is en dat is niet f*cking goed genoeg. Ik denk dat deze plek beter draait zonder jou.'
Lessen
Het boek is opgedeeld als ware het een kookboek, alleen leest dit veel lekkerder weg. Beginnend met de voorbereiding, het verzamelen van ingrediënten en recepten, het samenstellen van het team, het werkelijke gerecht kokend, eindigt het boek met een dessert. Door het hele boek zijn levendige scenès uit het programma Kitchen Nightmares te vinden, die de opmerkingen van Hogerhuis verduidelijken. Er zijn meer lessen voor het bedrijfsleven te halen uit het televisieprogramma dan u op het eerste oog zou denken. We lichten er een paar uit.
Tweede scène
In Parijs heeft Rachel met het geld van haar vader Piccolo Teatro geopend. Als Ramsay voor een terugblik terugkomt is de zaak gesloten. Rachel komt veertig minuten te laat voor de afspraak. Gordon: ‘Je bent lui. Je stopt er niets in. En je verdient een trap tegen je reet… Je misbruikt het geld van je vader.' Rachel loopt boos weg.
1. Weerstand
U roept ‘het moet anders' en u merkt dat gelijk een aantal werknemers de kont tegen de krib gooien. Uw reactie is om deze groep van veel aandacht te voorzien en ze duidelijk te maken waarom deze verandering goed is voor iedereen. Maar draagvlak creëren onder de zogenoemde niet-willers kost alleen maar veel tijd, geld en energie, zoals blijkt uit het fragment van Piccolo Teatro. Blijf er dus niet te lang bij stilstaan maar ga in plaats daarvan zo snel mogelijk aan de slag met degenen die wel willen. U zult zien dat er snel plezier en resultaat ontstaat en dat de niet-willers vanzelf alsnog een voor een willen aanhaken.
Derde scène
De medewerkers van The Black Pearl mogen de eigenaren allemaal een vraag stellen. Een daarvan is waarom ze geen schortjes hebben. David antwoordt: ‘Ze weten waar de schortjes zijn. Ze kiezen er zelf voor om ze niet te dragen.'
Serveerster: ‘Maar waarom kun je niet zeggen dat het beleid is om een schort te dragen?'
David met een ijzige blik: ‘Karin, het is beleid om na werktijd geen alcoholische drank te nuttigen, maar dat doe jij ook.'
2. Luisteren
Het is al vaker gezegd, maar slechts weinig managers luisteren echt naar hun medewerkers. Het gevolg hiervan is echter minder bekend, namelijk dat hierdoor de medewerkers hun baas keurig in het gareel houden en bepalen wat hij wel en niet mag doen. Werknemers doen er alles aan om de situatie in stand te houden die hun het beste uitkomt. Trap niet in de valkuilen die werknemers klaarzetten om te voorkomen dat u uw zin krijgt. Enkele van die valkuilen zijn: medelijden oproepen, u schuldig doen voelen, uw tijd en energie opslurpen, en kwetsen (zoals in het fragment van The Black Pearl). Zorg dat u weer de baas bent.
3. Vloeken
Uit het voorbeeld van Peter's blijkt dat Ramsay zich niet schaamt om en plein public te schelden. Dat betekent niet dat u enkel een succesvolle manager kunt woorden door het roer compleet om te gooien en in het vervolg in iedere zin ten minste één scheldwoord te verwerken. Hogerhuis legt in het boek uit dat u met lief en aardig doen geen bedrijf kunt runnen en mensen ook niet in beweging krijgt. Maar schelden en tieren als inhoudsloos trucje werkt evenmin. Het draait er uiteindelijk allemaal om dat u uzelf blijft en eerlijk en direct bent zonder de ander kwijt te raken. En direct, dat is Gordon Ramsay zeker.
Winnen
Kansmaken op een exclusieve messenset en het boek ‘Vloeken als Gordon Ramsay'? Ga naar actie.mt.nl.
Lees ook het artikel ‘No fucking excuses'.