Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verwen uw klant

Vergeet de skybox in de Arena, racen op de Veluwe of een dure sessie met Jort Kelder. Relatiebeheer kan veel effectiever (en goedkoper).

Concerten en musicals: niet doen

Regel 1: relaties en klanten zijn niet te koop. Uw grootste afnemers onderdompelen in een bad van luxe leidt dus niet automatisch tot succes. Stel, één van uw klanten is gek op U2. Hem trakteren op een concert in de Arena lijkt een gouden greep, maar is dat ook echt zo? U kunt er zeker van zijn dat uw gesprek eindigt wanneer Bono naar de microfoon grijpt. Zorg dus voor omstandigheden waarin u de kans krijgt om uw klant ook echt beter te leren kennen. Mailprofs Uitzendbureaux trakteerde haar relaties in het verleden regelmatig op musicaluitjes. Vaak gaf dat een onbevredigend gevoel. “Je eet wat samen, kijkt naar de show en borrelt nog even na. Tijdens de voorstelling kun je niet met elkaar praten. Aan het einde van de avond moet je dan concluderen dat je maar weinig relaties echt gesproken hebt”, zegt directeur Theo Das.

Sporten: iedereen gelijk

Regel 2: houd het laagdrempelig. Zo organiseert Mailprofs al bijna tien jaar een eigen volleybaltoernooi op het strand van Kijkduin, in de buurt van Den Haag. “Het grote voordeel van sporten is dat we plotseling allemaal gelijk zijn. Of je nu een topmanager bent of facilitair medewerker, we lopen allemaal in dezelfde kleding en iedereen kan de bal in het net slaan. Dat geeft een bijzonder en aangenaam informeel sfeertje”, aldus Das. Pakken uit en sportkleding aan dus. Het volleybaltoernooi van Mailprofs telt al jarenlang honderden deelnemers en supporters. Voor Das een uitgelezen mogelijkheid om de mens achter zijn klanten te leren kennen. “We merken dat onze relaties zich hierdoor verbonden voelen aan het bedrijf. Hebben ze de volgende keer weer mensen nodig, dan zijn wij in ieder geval top of mind.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Laagdrempelig: kopje koffie

Regel 3: bedenk iets origineels. Ingewikkeld of duur hoeft dat helemaal niet te zijn. Neem het trainingsbureau Stripe, expert op het gebied van (online) klantenbinding. Oprichters en eigenaren Rogier van Wagtendonk en Stijn Zeeman doen het met… koffie! “Het idee komt uit Londen, van één van de oprichters van Skype”, zegt Zeeman. “Iedereen is de hele week aan het rennen en vliegen. Laten we vrijdagmorgen nu eens beginnen met koffie, zo stelde hij voor. Je maakt dan kennis, deelt kennis, inspireert elkaar en helpt elkaar verder. Ons idee: dat moeten we ook in Breda gaan doen.” OpenCoffee wordt geboren. Elke vrijdagmorgen om 09.00 uur komen ondernemers, managers en investeerders bij elkaar op een vaste plek in Breda. “We zijn begonnen met een groep op Linkedin en hebben in ons eigen netwerk geïnformeerd of er interesse was. Voordat we het wisten hadden zich al vijftig mensen aangemeld. Inmiddels telt de Linkedin-groep maar liefst 900 leden en drinken we elke vrijdagmorgen met gemiddeld dertig mensen een kopje koffie.”

Relatiebeheer: meer klanten

Regel 4: mét klanten máákt u klanten. Met de OpenCoffee hebben Wagtendonk en Zeeman naam gemaakt in Breda en hun eigen diensten – dat van (online) klantenbinding – in de schijnwerpers gezet. Zo leidt relatiebeheer indirect tot een uitbreiding van de klantenportefeuille. “OpenCoffee Breda heeft bestaansrecht door de ambassadeurs. Ambassadeurs waarvoor je niet betaalt, maar die jou wel aanbevelen bij nieuwe klanten. Wij nodigen mensen uit die vervolgens weer hun relaties meenemen. Het succes van OpenCoffee bewijst dus in feite het belang van onze producten en diensten. Dat wil je als bedrijf natuurlijk ook. De Rabobank was in ieder geval erg nieuwsgierig hoe we dit hebben aangepakt. Dan ga je het uitleggen en denken ze, hé, dat willen wij ook. Inmiddels zijn ze klant bij ons.”