Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vergaande Olympische claims

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) geeft het bedrijfsleven nauwelijks ruimte om in promotionele acties te verwijzen naar de Olympische Winterspelen in Vancouver.

 

Dat blijkt uit onderzoek van merken- en octrooibureau Zacco. Het IOC schermt de Spelen af met een groot aantal -soms opvallende- merkregistraties. Daarnaast heeft de organisatie in Canada zelfs een aparte wet weten op te tuigen die het ondernemers bijna onmogelijk maakt naar de Spelen te verwijzen.

Olympische pudding

Of het nu zomer- of winterspelen zijn: commercieel gebruik van aanduidingen als ‘Olympic’ of ‘Olympisch’ is voor ondernemers uit den boze. Het IOC (en het NOC*NSF) heeft deze aanduidingen (en een groot aantal andere termen) als internationaal merk laten vastleggen en treedt consequent op als iemand hiervan gebruik maakt. In het verleden heeft het IOC (en het NOC) vaak met succes een beroep op zijn merkrechten gedaan. Zo verbood het slijter Gall & Gall in 2006 de verkoop van zijn Olympische Prijspakkers, werd toetjesfabrikant Mona gedwongen zijn Olympische Pudding van de markt te halen en moest tijdens de Spelen in Beijing het boekje Olympisch Chinees omgedoopt worden in Onmisbaar Chinees. En zeer onlangs liet het IOC, vooruitlopend op London 2012, de Engelse verhuizer Olympic Removal de Olympische ringen van zijn auto’s halen.

Vergaande merkenclaims

Volgens merken- en octrooibureau Zacco gaat het in sommige gevallen om twijfelachtige merkenrechtelijke claims. "Het IOC blijkt merkrechten te bezitten voor jaartallen als 2012, 2014 en 2016", aldus Bas Kist, partner van Zacco. "Hoewel het Europese merkenbureau deze registraties heeft geaccepteerd, is het maar zeer de vraag of er überhaupt merkrechten op deze jaartallen kunnen rusten", aldus Kist.

Vancouver

Met een beroep op zijn Europese merkregistratie ‘Vancouver 2010’, wist het IOC (via NOC*NSF) in 2009 energiebedrijf Essent te bewegen de aanduiding Svencouver – een campagne met schaatser Sven Kramer – te wijzigen in Svenergy. Kist: "Essent had waarschijnlijk geen zin in gedonder, maar het is twijfelachtig of het IOC of NOC echt een claim op het woord Vancouver heeft. Je ziet het overigens wel vaker dat bedrijven na één olympische dreigbrief meteen overstag gaan."

Kinderspel

Wat hier in Nederland gebeurt is kinderspel vergeleken met wat zich in Canada afspeelt. Met de Olympic and Paralympic Marks Act, een tijdelijke wet die van kracht is tot 31-12-2010, worden Canadese ondernemers aan de ketting gelegd. In de eerste plaats bevat deze wet, bovenop de hiervoor genoemde merkregistraties, een lange lijst met andere aanduidingen die tijdelijk taboe zijn (bv. Games City of Canada 2010). Daarnaast geeft de wet een overzicht van zeer algemene woorden als Gold, Winter, Games, Medals en 2010. Als een bedrijf een combinatie van twee van deze woorden in een advertentie gebruikt, moet dat beschouwd worden als een aanwijzing dat het bedrijf zichzelf in verband brengt met de Spelen. En dat is – zonder toestemming van het IOC – volgens deze tijdelijke wet verboden. En tot ontzetting van de Canadezen heeft het lokale Vancouver Organizing Committee for the 2010 Olympic Games zelfs een zin uit het Canadese volkslied als merk laten registreren: WITH GLOWING HEARTS.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

New Delhi 2020?

Een aardige bijkomstigheid van het verrichte merkonderzoek is dat de lijst met merkregistraties een interessante blik in de toekomst biedt. Zo is te zien dat het IOC er blijkbaar vanuit gaat dat New Delhi de Spelen van 2020 zal organiseren. Eind 2008 deponeerde het IOC het merk NEW DELHI 2020 als Europees merk.

Mariska Habets