Gezonde werknemers zorgen voor minder ziekteverzuim en hebben een hogere productiviteit. Maar hoe krijgt u ze zo gezond? Dankzij de volgende drie stappen.
Om te beginnen eerst het volgende: breng het leuk en niet medisch of zwaar. "Je hoeft niet eens uitleg te geven waarom je aan gezondheidsmanagement gaat doen. Daar hoef je je werknemers niet mee te belasten", vertelt René Sielhorst, directeur van High Five Health Promotion en Intenz. Drie stappen zijn van belang: inzicht krijgen, faciliteren en zorgen voor de juiste sociale context.
1. Inzicht
"Je moet als bedrijf altijd beginnen met inzicht krijgen. Dat is belangrijk als kompas voor vervolgstappen", licht Sielhorst toe. De makkelijkste manier is vragenlijsten onder personeel afnemen. Dat kan variëren van "eenvoudig online tot uitgebreid met een gezondheidsbus inclusief diverse gezondheidstesten voor de deur". Daarnaast kunt u veel inzicht krijgen door zelf eens goed te observeren. "Kijk eens wat mensen op hun bordje scheppen, kijk eens wie er buiten staan te roken, kijk eens naar de verzuimklachten van je mensen. Dat zijn allemaal indicatoren waar je wat mee kunt."
2. Faciliteren
De belangrijkste tip van Sielhorst is faciliteren: maak het als werkgever voor uw personeel goed mogelijk om te bewegen. Daarvoor kunt u verschillende trucs gebruiken. Denkt u aan: voetstappen op de vloer plakken richting de trap die verstopt zit in een donker hoekje, een lunchpakketje aanbieden om lunchwandelen te stimuleren of onder deskundige begeleiding gezamenlijk voorbereiden op een evenement zoals de Nijmeegse Vierdaagse.
3. Sociale context
De laatste stap is die van de lange adem. Binnen het bedrijf moet gezond leven de norm worden, een cultuuromslag die niet binnen een paar weken voor elkaar is. Belangrijk is dat het gedragen wordt door het management en dat managers zelf het goede voorbeeld geven. Niet zichtbaar buiten staan roken en zelf ook fitnessen bijvoorbeeld. U kunt de normen en waarden beïnvloeden door publicaties over gezond leven op het prikbord te hangen en er aandacht aan te besteden in het bedrijfsblad en op intranet. U kunt sporters uitnodigen om een lezing te verzorgen over gezond leven of uw toch al sportieve werknemers laten fungeren als ambassadeurs voor gezondheid. U kunt ook overwegen een gezondheidsmanager in dienst te nemen.
Klik hier naar het interview met directeur René Sielhorst.