Wat is bij de keuze van een nieuwe (lease-) auto belangrijker: de uitstoot van stikstofdioxide en roetdeeltjes of het logo op de achterklep?
Nou? De Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT Clean Power Executive scoort op het eerste punt grandioos. Maar kan Toyota ook qua logo de strijd aan met andere merken die bijna 37.000 euro vragen voor een auto uit deze klasse?
Precies! Kan deze Toyota tegen BMW en Mercedes op? Eh, een stationwagon met zesbak, 177 pk (en 400 Nm), lederen bekleding en alle andere denkbare opties voor 37.000 euro, die hebben BMW en Mercedes heus niet te bieden. De echte concurrentie voor de Avensis moet u zoeken bij Ford (Mondeo), Opel (Vectra), Renault (Laguna) en Skoda (Octavia). Die bieden voor hetzelfde geld ongeveer hetzelfde.
Goed, goed… laten we gaan rijden. Helemaal niks mis met het uiterlijk van de Avensis (‘een luxueuze, keurig afgewerkte bak ruimte’ was wel de associatie), een hartschok veroorzaakt-ie bij ons niet.
En? En? Wereldwagen! Als je ermee gaat rijden tenminste. Die versnellingsbak schakelt waanzinnig (mes door de boter, u kent de uitdrukking). De motor heeft meer dan voldoende power (wat waren diesels vroeger dan ouderwets). En het interieurgeluid wordt louter veroorzaakt door de banden en de radio – ofwel: je h–rt die motor niet. En verder went de Avensis in no time – alleen de bedieningsknoppen van het navigatiesysteem zitten op een vervelende plek, na-melijk naast de handrem.
Minpunten? Je rijdt 160 voor je het weet. De Avensis is de spreekwoordelijke wolf in schaapskleren en dat betekent dat je ongemerkt snel te hard rijdt (dure hobby). Enne… die 6,1 liter per 100 kilometer die de folder belooft, die haalt iemand die van doorrijden houdt dus niet. That’s all.