Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

TomTom wil koploper blijven in software zelfrijdende auto’s

TomTom zag de verkopen van de welbekende navigatiekastjes krimpen en maakte een radicale wijziging in het businessmodel. Nu is het bedrijf voorloper in kaarten voor zelfrijdende auto's.

Hoofd van de afdeling Autonoom Rijden Willem Strijbosch: ‘Het besef dat autonoom rijden de toekomst is, leeft bij TomTom al bijna tien jaar. Sinds 2009 zijn we er al mee bezig, maar het was niet gestroomlijnd. Twee jaar geleden, toen ik nog hoofd Product Office bij TomTom was, ontstond het idee dat we een nieuwe afdeling nodig hadden speciaal voor autonoom rijden. Het was mijn taak om naar vernieuwingen te zoeken binnen de branche. De trend van autonoom rijden werd duidelijk zichtbaar in de markt, bovendien liepen onze inkomsten uit de consumentenmarkt, vooral uit navigatiekastjes, al jarenlang terug. We hebben daarom de focus verlegd van de consumentenmarkt naar automotive in de B2B-markt met een nieuw verdienmodel. Nu leveren we een service in plaats van een product: Ik laat mijn medewerkers zelf zoveel mogelijk bedenken en doen, vervolgens probeer ik het op een hoger niveau te tillen. Wat zij bereiken, is uiteindelijk de vooruitgang voor TomTom. Dat gezegd hebbende... het is lastig om gekwalificeerd personeel te vinden. We werken hier intensief met artificial intelligence (AI) en nog niet veel mensen zijn hierin opgeleid. Dat komt omdat AI pas in 2012 echt doorbrak. De mensen die voor die tijd kunstmatige intelligentie studeerden, werden voor gek verklaard. Het werd een ‘dood vak’ genoemd, omdat er nog geen grote datasets bestonden waarmee gerekend kon worden. Zij hebben moeten wachten totdat AI geaccepteerd werd door het grote publiek en data op grote schaal verzameld werd. Nu studeren steeds meer mensen AI en die willen we graag aantrekken. Dat doen we bijvoorbeeld door stages aan te bieden. De nieuwelingen koppelen we aan de mensen die al langer in het vak zitten, zo gaat de vooruitgang een stuk sneller. Dat is ook nodig, want we willen onze voorhoedepositie niet verliezen. Inmiddels hebben we 360.000 kilometer aan wegen in Europa en Noord-Amerika in kaart gebracht, dat zijn alle snelwegen. Alle informatie die we daarover verzameld hebben, stoppen we in de HD-kaart. Die HD-kaart implementeren we vervolgens in de zelfrijdende auto’s van onze software voor autonoom rijden.
Willem Strijbosch Tomtom ontwikkelaar zelfrijdende auto Foto: Friso Keuris

Hoofd van de afdeling Autonoom Rijden Willem Strijbosch: ‘Het besef dat autonoom rijden de toekomst is, leeft bij TomTom al bijna tien jaar. Sinds 2009 zijn we er al mee bezig, maar het was niet gestroomlijnd. Twee jaar geleden, toen ik nog hoofd Product Office bij TomTom was, ontstond het idee dat we een nieuwe afdeling nodig hadden speciaal voor autonoom rijden. Het was mijn taak om naar vernieuwingen te zoeken binnen de branche.

Nieuw verdienmodel

De trend van autonoom rijden werd duidelijk zichtbaar in de markt, bovendien liepen onze inkomsten uit de consumentenmarkt, vooral uit navigatiekastjes, al jarenlang terug. We hebben daarom de focus verlegd van de consumentenmarkt naar automotive in de B2B-markt met een nieuw verdienmodel.

Nu leveren we een service in plaats van een product: Ik laat mijn medewerkers zelf zoveel mogelijk bedenken en doen, vervolgens probeer ik het op een hoger niveau te tillen. Wat zij bereiken, is uiteindelijk de vooruitgang voor TomTom. Dat gezegd hebbende… het is lastig om gekwalificeerd personeel te vinden. We werken hier intensief met artificial intelligence (AI) en nog niet veel mensen zijn hierin opgeleid. Dat komt omdat AI pas in 2012 echt doorbrak.

Geen grote datasets

De mensen die voor die tijd kunstmatige intelligentie studeerden, werden voor gek verklaard. Het werd een ‘dood vak’ genoemd, omdat er nog geen grote datasets bestonden waarmee gerekend kon worden. Zij hebben moeten wachten totdat AI geaccepteerd werd door het grote publiek en data op grote schaal verzameld werd. Nu studeren steeds meer mensen AI en die willen we graag aantrekken.

Dat doen we bijvoorbeeld door stages aan te bieden. De nieuwelingen koppelen we aan de mensen die al langer in het vak zitten, zo gaat de vooruitgang een stuk sneller. Dat is ook nodig, want we willen onze voorhoedepositie niet verliezen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Inmiddels hebben we 360.000 kilometer aan wegen in Europa en Noord-Amerika in kaart gebracht, dat zijn alle snelwegen. Alle informatie die we daarover verzameld hebben, stoppen we in de HD-kaart. Die HD-kaart implementeren we vervolgens in de zelfrijdende auto’s van onze software voor autonoom rijden.’

Het hele verhaal lezen? Neem dan nu een abonnement op MT en lees het interview met Willem Strijbosch.