Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De toekomst van logistiek: altijd weten wat, waar en wanneer

De route van grondstof naar af product op de keukentafel kan altijd sneller. Efficiënt ketenbeheer is een vorm van topsport.

De route van grondstof naar af product op de keukentafel kan altijd sneller. Efficiënt ketenbeheer is een vorm van topsport.
Foto: Leendert Masselink

Toen de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping in juni 2016 uitstel van betaling moest aanvragen, was er paniek bij bedrijven over de hele wereld. Hanjin had een vloot van meer dan 140 containerschepen, bulkcarriers en tankers, en die zaten ineens vast op zee. Veel havens weigerden de schepen toegang, omdat ze bang waren dat ze niet betaald zouden worden voor het werk en de brandstof.

Op andere plaatsen werden schepen juist aan de ketting gelegd door Hanjins schuldeisers. Wekenlang was het onzeker wat er zou gebeuren met de honderden werknemers én zo’n 14 miljard dollar aan vracht aan boord van de schepen.

Wie zich weleens bezighoudt met supply chain management, weet dat dat vakgebied draait om het ervoor zorgen dat precies de juiste hoeveelheid goederen op precies het juiste moment op precies de juiste plek is. Maar zo geavanceerd als het zich graag voordoet, is supply chain management nog niet. Want toen het nieuws over de betalingsproblemen van Hanjin bekend werd, vroegen producenten, transportbedrijven en retailers zich meteen af: hebben we een lading aan boord van een van die schepen?

De paniek ontstond toen de meesten het antwoord daarop niet met een paar muisklikken konden vinden. ‘Je zou verwachten dat in dit digitale tijdperk zulke problemen niet meer voorkomen. Alles en iedereen is verbonden. Pfff… verre van’, schreef Richard Groenendijk op de website van AEB, zijn bedrijf dat software voor supply chain management levert. ‘Digitalisering en visibility zijn een flinke hype, maar in werkelijkheid zitten de mondiale supply chains qua informatievoorziening nog vol gaten.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Integraal ketenbeheer of supply chain management (SCM) is de kunst om alle bestellingen en voorraden van een bedrijf mooi op elkaar af te stemmen. MT 1000 2017Een goed gestroomlijnde keten heeft voorraden die niet te groot zijn en weet producten snel, goedkoop en op tijd af te leveren bij de klant. De uitdaging zit hem erin de balans te vinden tussen die twee doelen. Om de productie soepel te laten verlopen en bestellingen snel te kunnen leveren, heb je juist een ruime voorraad nodig. Maar inventaris is geld dat vastzit in een vaste vorm en een groot magazijn bouwen en beheren kost ook geld. Ketenbeheer wordt dan ook vaak vergeleken met topsport: supply chain managers willen elk aspect van het proces optimaliseren om als bedrijf uiteindelijk tot een perfecte prestatie te komen.

Wil je het volledige verhaal lezen? Bestel dan de nieuwste editie van MT: de MT1000.