Hoewel de economie nog lang niet op het oude niveau is, hebben sommige branches al last van krapte op de arbeidsmarkt. Hoe vindt u de perfecte kandidaat? Deel 1 in een nieuwe serie: sollicitanten werven.
Een werving & selectietraject is vaak een tijdrovende klus. Er bestaat altijd de mogelijkheid om het in zijn geheel uit te besteden, maar vaak heeft het bedrijf daar het geld niet voor. Hoe kunt u dan toch zo effectief mogelijk die nieuwe kandidaat vinden? Ondernemer in Business geeft u tips om het wervingsproces zo goed mogelijk uit te voeren.
1. Maak een functieprofiel
U wilt zo snel mogelijk een nieuwe werknemer aannemen, dus waarom al die onnodige rompslomp als het schrijven van een functieprofiel? Wellicht omdat u ook graag wilt dat de nieuwe werknemer zo lang mogelijk aanblijft. Een functieprofiel zorgt ervoor dat u even stil staat bij de functie-inhoud. Welke taken en verantwoordelijkheden horen daadwerkelijk bij de functie en aan welke eisen voldoet een geschikte kandidaat? En ja, ook als de functie al langer bestaat binnen het bedrijf, is het goed om op het moment dat deze vacant komt opnieuw te controleren of het takenpakket ondertussen niet veranderd is.
>> Tips om een functieprofiel op te stellen
2. Schrijf de vacature
Een vacature schrijven kent veel geschreven en ongeschreven regels. De meest duidelijke regel is dat u van de wet niet mag discrimineren op zaken als geslacht, leeftijd, ras en geloof. Wat zet u dan wel in de vacature? De meeste personeelsadvertenties bestaan uit de volgende onderdelen:
Komende weken presenteert Ondernemer in Business iedere week een nieuw onderdeel van het werving & selectieproces op MT.nl. Vandaag deel 1: Tips voor het werven van een nieuwe werknemer.
- Functiebeschrijving
- Opleidingsvereisten en werkervaring
- Gewenste vaardigheden
- Contractduur en werkuren
- Arbeidsvoorwaarden
- Bedrijfsinformatie
- Sollicitatieprocedure
- Contactinformatie
- Uiterste sollicitatiedatum
>> Meer tips voor het schrijven van een vacature
Kies een aanspreekpunt
Voordat u de vacature gaat verspreiden, is het slim om te bepalen wie alle binnengekomen reacties en brieven ontvangt en vragen van sollicitanten beantwoord. Dat kunt u als manager zelf doen, de hr-afdeling laten afhandelen of u besteedt het uit aan de assistente of een werknemer die ook veel van het reilen en zeilen van de functie weet.
Het is wel belangrijk dat deze persoon gedurende de wervingsperiode voldoende tijd inruimt om de sollicitanten ook daadwerkelijk te woord te staan. Kies daarom niet iemand uit die toch al een overvolle agenda heeft. Vergeet tot slot niet om iedereen binnen het bedrijf te verwittigen naar wie alle telefoontjes, mails en brieven rondom de vacature moeten worden doorgestuurd. Daarmee voorkomt u dat sollicitatiebrieven en vragen van kandidaten te lang rondzwerven binnen het bedrijf of zelfs helemaal nooit op de plek van bestemming komen.
Verspreid de vacature
Er zijn tal van opties om de vacature te verspreiden. De meest goedkope manier is de personeelsadvertentie binnen uw netwerk te verspreiden en collega’s en werknemers te vragen ook actief op zoek te gaan naar een nieuwe werknemer. Wilt u breder zoeken, dan zult u moeten adverteren in de krant, vakblad of op een online vacaturebank. Daar zijn natuurlijk kosten aan verbonden, maar door de personeelsadvertentie daar te plaatsen waar uw potentieel nieuwe werknemer geregeld kijkt, heeft u wel de meeste kans een geschikte kandidaat te vinden.
>> Overzicht van voor- en nadelen en kosten van verspreidingsmethodes
Zodra u de vacature heeft verspreid, is het wachten op de reacties die binnenkomen. Volgende week leest u op MT.nl de tips om uit de ontvangen sollicitatiebrieven de juiste kandidaat te selecteren.