Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Thuiswerkers zijn veel productiever

Het is nergens voor nodig om thuiswerkers te wantrouwen. Ze zijn namelijk productiever, flexibeler, professioneler en veranderen minder snel van baan. Wel moeten werknemers en managers zich aan deze spelregels houden.

Thuiswerken komt onvoldoende van de grond door het gebrek aan vertrouwen van het management en de vermeende incompetenties van de thuiswerker. Dat is zonde, want de Nederlandse infrastructuur is allang rijp voor de thuiswerker. Dat stelt Gerard Klein Bluemink, directeur bij VX Company. Hij zet allereerst de voordelen van thuiswerkers op een rijtje.

Grootste bedreiging
"Thuiswerkers zijn productiever", stelt Klein Bluemink. "Dat is lastig hard te maken, maar ik ben bijvoorbeeld sneller klaar als ik 's ochtends thuis mijn mail check dan wanneer ik dat op kantoor doe. Daar word ik telkens afgeleid door anderen. Je werkt thuis dus veel geconcentreerder. Daarnaast is de reistijd de grootste bedreiging. Mensen zijn het kapitaal van je bedrijf. Als zij hun buik vol hebben van iedere dag anderhalf uur te reizen en ontslag nemen, dan ben ik daar natuurlijk niet blij mee." In het verlengde daarvan geeft hij aan dat het beter is voor het milieu en de belasting van de wegen. "Hoewel dat niet mijn grootste overweging is om mensen thuis te laten werken."

Professioneler
Nog niet overtuigd van de voordelen om werknemers een a twee dagen in de week te laten thuiswerken? Klein Bluemink kent nog meer pluspunten. "Het biedt de werknemer meer flexibiliteit. Iemand die thuis werkt heeft meer keuze om bijvoorbeeld 's ochtends heel vroeg te beginnen of pas in de namiddag aan de slag te gaan. Tot slot worden medewerkers professioneler van thuiswerken. Ze kunnen beter verantwoording afleggen, leren beter plannen en gaan ook meer nadenken over hun werkzaamheden."

Bespreekbaar
Klein Bluemink weet hoe lastig het kan zijn om werknemers te laten thuiswerken. VX Company is een ict-bedrijf dat ook eigen werknemers detacheert, wat het nog een slag lastiger maakt om werknemers te laten thuiswerken. "De werknemers zitten er maar tijdelijk, waardoor veel klanten denken dat ze er bovenop moeten zitten." Toch vindt hij het belangrijk dat zijn werknemers wel de mogelijkheid krijgen om thuis te werken. Door in gesprek te gaan met direct leidinggevenden bijvoorbeeld, en door zijn werknemers ‘op te voeden'.

Opvoeden
Dat ‘opvoeden' van werknemers bestaat uit een aantal punten. Om het vertrouwen van de manager te winnen, moet de thuiswerker:
– Het liefst in halve dagdelen inzichtelijk maken wat hij of zij precies doet
– De vaardigheid ontwikkelen om thuiswerken bespreekbaar te maken
– Een dagelijkse ‘to-do-list' maken en deze tonen aan de leidinggevende, om nog inzichtelijker te maken waar je mee bezig bent (ook als je niet thuis werkt)
– Altijd bereikbaar zijn onder ‘kantoortijden' en geen rare achtergrondgeluiden laten horen tijdens een telefoongesprek, dat zorgt namelijk voor de basis van wantrouwen.

Vertrouwen
Het komt echter niet helemaal aan op de werknemer die wil thuiswerken. Ook de manager moet zich aanpassen:
– Weet waar uw (ingehuurde) werknemers mee bezig zijn
– Bedenk eerst welk werk u zelf allemaal thuis kunt doen
– Zorg voor een Arbo-technisch verantwoorde thuiswerkplek

1. Weten
Meestal wordt gesproken over thuiswerken alsof het enkel om een kwestie van vertrouwen gaat. Maar de drie punten waarop de manager moet letten, geven aan dat er méér aan de hand is. Klein Bluemink verklaart bovenstaande punten. Allereerst moet u dus weten waar uw werknemers mee bezig zijn. "Managers weten vaak niet precies waar hun werknemers mee bezig zijn. Dat maakt het minder inzichtelijk." Het probleem is dat managers wel in grote lijnen weten waar hun werknemer mee bezig is, maar van de details weinig begrijpen. Als uw werknemer dan een gedetailleerde dagindeling inlevert, heeft u daar natuurlijk niets aan als u bijvoorbeeld geen idee heeft hoeveel tijd iemand normaal gesproken nodig heeft voor die taken.

2. Jezelf
"Zoals het gezegde ‘een betere wereld begint bij jezelf', moet de manager eens beginnen met te bedenken wat hij zelf thuis kan doen", geeft Klein Bluemink als tweede punt voor de verandering in houding van de manager. "De analyse die je op anderen doet, moet je ook op jezelf toepassen. Bedenk wat je net zo makkelijk of nog beter thuis kunt doen. Ik laat bijvoorbeeld mijn hele werkdag niet regeren door mijn mail, omdat ik weet dat ik dat 's ochtends thuis veel sneller kan doen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Kosten
Een derde, maar zeker niet minder belangrijk punt, is de investering. De werkgever is verantwoordelijk voor een Arbo-technisch verantwoorde werkplek voor de thuiswerker. Daar zijn natuurlijk kosten aan verbonden. Maar Klein Bluemink, die zelf aangeeft bereid te zijn daarvoor te investeren, denkt dat het voordeel zich op termijn terugverdient. "Je betaalt minder aan brandstof. Daarnaast zou ik het nog wel een stapje scherper zien, want je kunt uiteindelijk veel kosten besparen in de vierkante meters als je met flexibele werkplekken aan het werk gaat."