Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tech Challengers

Sprout, zusterblad van TechBusiness, heeft zijn lijst met 50 meest uitdagende marktvechters weer opgesteld. Vakantieveilingen.nl werd door de jury eruit gepikt als Challenger van het Jaar.

 

 

Dat is verdiend; Emesa scoorde met vakantieveilingen en andere reissites namelijk een duizelingwekkende groei, die het al in de top van de Deloitte Technology Fast50 bracht.

Gevestigde orde

De jury van de Challenger 50 vond het belangrijk dat de challenger de gevestigde orde aanvalt, de challenger moet een vernieuwend business model hebben, een groeiend marktaandeel, het marktsyteem veranderen en tot slot moet de challenger zich profileren. Op deze punten gooide Vakantieveilingen de hoogste ogen en voert daarmee de lijst aan van de 50 meest uitdagende marktvechters.

Doorgroeien als doel

Een vraag van de jury aan Vakantieveilingen luidde of zij niet al zelf gechallenged worden? Het antwoord van pitcher en Emesa-oprichter  Marcel Beemsterboer was dat Vakantieveilingen inderdaad aangevallen wordt en andere partijen het model kopiëren. Daaraan voegde hij toe dat Vakantieveilingen niet bang is voor concurrentie en het doel blijft staan om door te groeien. ‘Wij willen marktleider worden in Europa op het gebied van veilingen in vrijetijdszaken,’ aldus de kersverse Challenger van het jaar 2010.
Lees hier het interview met Marcel Beemsterboer

 

Tech Challengers

De Sprout Challengers zijn niet per se bedrijven die louter met eigen technologie bestaande markten opschudden, maar bijna vanzelfsprekend bulkt de lijst wel van de tech-briljanten. Hieronder doen we een greep uit de naar onze smaak meest aansprekende uitdagers.

 

Next2News

Sander Koppelaar (26 – foto links)
Sinds 2008, operationeel sinds 2010
Omzet vertrouwelijk
Challenger omdat: Next2news in de advertentiemarkt een tegendraadse aanpak hanteert

Een advertentie voor vogelhuisjes bij een bericht over de uitstervende huismus of een oproep van een vakbond om lid te worden naast een nieuwsartikel over een reorganisatie. Bij Next2news kunnen organisaties advertenties plaatsen naast een nieuwsbericht naar keuze. “Bij ons kun je een domein in het nieuws claimen”, zegt bedenker Sander Koppelaar. Next2news heeft partnerships gesloten met grote nieuwssites als het NRC, De Pers en De Telegraaf en concurreert vooral met Google AdWords. “Maar ons systeem is gebruiksvriendelijker en zeer laagdrempelig”, zegt Koppelaar. Next2news werkt aan het uitbreiden van de mogelijkheden op de website. “En we gaan naar het buitenland.”

 

Rollz International

Maarten Sluijter en Arjan Muis
Sinds: 2010
Omzet: 0 euro
Challenger omdat: Rollz de ingedutte rollatormarkt opschudt met een ergonomische rollator die barst van het Dutch Design.

De Rollz Motion is even fraai als overtuigend. Gaan rollators vaak als grauwe medische hulpstukken door het leven, de Rollz is met blitse kleuren en zwart kunststof een wonder van design. En vernuft: niet alleen is hij ergonomisch beter – hij loopt en zit comfortabeler – hij is in een handomdraai om te toveren tot rolstoel.
Zoveel usp’s; Arjan Muis en Maarten Sluijter hebben goud in handen. In feite herhalen ze het avontuur van hun vorige werkgever Bugaboo – beiden zaten daar in de top, Muis de laatste jaren als ceo, Sluijter als coo – en weten dus hoe je met Dutch design een product opnieuw uitvindt. De Bugaboo creëerde een premiumsegment in de kinderwagenmarkt, de Rollz belooft hetzelfde te gaan doen in de rollatormarkt.
Met zijn vanafprijs van 549 euro is hij duurder dan wat de over het algemeen Zweedse concurrentie brengt, maar hij is door zijn dubbelfunctie en uiterlijk onvergelijkbaar. De makers van de Rolls zien hun rollator als lifestyleproduct. “We willen niet alleen tien procent van de markt, we boren ook een nieuwe doelgroep aan: mensen die geen rollator wilden, en daardoor thuis bleven,” zegt Sluijter.

 

Shapeways

Peter Weijmarshausen
Sinds 2007
Omzet (2009): 244.000
Challenger omdat: Shapeways 3D-printing bereikbaar maakt voor consumenten.


Met de investeerders van Twitter en Skype aan boord waagt de Eindhovense startup Shapeways, die 3D-printing betaalbaar maakt voor consumenten en bedrijven, de overtocht naar New York. Daar moet het huidige verlies van 1,4 miljoen dollar binnen twee jaar zijn omgezet in winst.

Lees de reportage over Shapeways.

 

Layar

Claire Boonstra (35), Raimo van der Klein (37) en Maarten Lens-FitzGerald (39)
Sinds 2009
Omzet: vertrouwelijk
Challenger omdat: ‘We het fundament creëren voor het massamedium van de toekomst: augmented reality’

Al een paar maanden na de start van Layar bleek het bedrijf hot. Ze haalden wereldwijd het nieuws, ontvingen veel prijzen en sloten deals met grote bedrijven. Layar is een internettoepassing die informatie toevoegt aan het camerabeeld van een mobiele telefoon (augmented reality). Richt de camera op een museum en er verschijnt informatie over de openingstijden en de lopende voorstellingen. Doe je hetzelfde bij een straat, dan vertelt huizensite Funda wat er te koop staat. Er zijn nu zo’n duizend verschillende lagen beschikbaar en de mogelijkheden zijn eindeloos. De augmented reality browser van Layar wordt standaard geleverd op eenderde van alle nieuwe smartphones, volgend jaar zullen dat er drie op de vier zijn en kent de toepassing waarschijnlijk tientallen miljoenen gebruikers.

Lees ook: Intel stapt in Layar

Yuki

Han Knooren (42), Arco van Nieuwland, Lucas Brentjens, Sebastian Toet en Rob Hoevens
Sinds 2007
Omzet: circa 500.000 euro
Challenger omdat: ‘Yuki een innovatiegolf teweegbrengt in de traditionele markt van administratiekantoren.’


Yuki is het antwoord op ingewikkelde online boekhoudpakketten voor ondernemers die een hekel hebben aan boekhouden. Scan financiële documenten in, mail ze door en Yuki verwerkt ze automatisch in de boekhouding. Er komt geen mensenhand meer aan te pas. Directeur Han Knooren (42): “Ondernemers willen hun zondagmiddag niet besteden aan het urenlang inkloppen van journaalposten. We dagen hen uit door de vraag te stellen: wat is je core business? Ondernemen of de administratie doen?”

Lees het interview met Han Knooren van Yuki

Marvia

Jons Janssens (28), Steven van Wel (28) en Arnoud Haverlag (27)
Sinds 2007
Omzet: ‘sinds 2009 verdubbeld’
Challenger omdat: ‘Marvia dtp overbodig maakt’

‘Dtp wordt abc’, is de slogan van Marvia. “Print is nu vaak veel gedoe, wij maken het eenvoudig”, zegt eigenaar Jons Janssens. Een creatief vormgever maakt een ontwerp, het bedrijf kan vervolgens zelf wijzigingen doorvoeren in haar drukwerk. “De huisstijl blijft zo bewaakt, maar er kan eenvoudiger en actueler worden gecommuniceerd. Een marketing manager kan een campagne volledig online beheren zonder kennis van techniek of opmaak”, zegt Janssens. Marvia daagt marketingmanagers uit om af te stappen van hun traditionele werkwijze met veel correctierondes via een dtp’er. “Creatieven zijn er om te creëren en niet om eindeloos dezelfde wijzigingen door te voeren.” Marvia draait nu voor ongeveer vijftig klanten, waaronder het self service advertentieportaal van de Telegraaf. In de toekomst komen ze met software waarmee uitgeverijen gepersonaliseerde printproducten kunnen aanbieden. “In dit digitale tijdperk is behoefte aan een persoonlijke boodschap in print. Wij maken dat mogelijk.”

Purewtr

Stijn (30) en Thijs (28) Weijns
Sinds: 2007
Omzet: 400.000
Challenger omdat: De natuurbaden van Purewtr beter zijn voor de gezondheid en het milieu.

Sommige innovatieve ideeën ontstaan door goed te kijken in andere landen. Zo zagen de broers Stijn (30) en Thijs (28) Weijns dat er in Oostenrijk overal natuurzwembaden zijn. Baden die zonder chloor en andere chemicaliën schoon en helder blijven. Stijn: “Het zwemt veel lekkerder in natuurlijk water. Het heeft geen geur, is beter voor de huid, je kunt gewoon met je ogen open in zwemmen en het is veel beter voor mensen met allergieën en oorontstekingen.” Omdat er in Nederland nog geen aanbod van dit soort baden was, ging het duo aan de slag met het concept onder de naam Purewtr.

De natuurbaden van Purewtr hebben een apart bassin naast het zwemgedeelte waarin Helofyten groeien, waterzuiverende planten. Het water uit het bad wordt daar elke zes uur langs gepompt en volledig gezuiverd. De aanleg kost ongeveer evenveel als een ‘gewoon’ zwembad, maar de gebruikskosten zijn een stuk lager door energiezuinige pompen en ledverlichting. Naast natuurlijk en duurzaam moeten de baden ook mooi en luxe zijn, is de filosofie van de broers. “We bieden alle eisen die klanten stellen: trappen, verwarming, jetstreams, buitendouches, noem maar op. En we steken veel tijd in het neerzetten van een mooi design.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk ook de hele Challenger 50-lijst.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.