De IT-beslissers in het bedrijfsleven moeten het gebruik van tablets snel stimuleren, stelt analistenbureau Gartner. Daarvoor moeten echter wel eerst de interne procedures op de schop.
Werknemers zouden beter presteren als ze met een iPad of andere tablet en de applicaties daarop werken, schrijft Gartner-analist David Willis in zijn rapport iPad and beyond; the media tablet in business.
Aanvulling op laptop en smartphone
Tablets zijn geen betere laptops of slimmere smartphones, maar vormen een aanvulling op beide apparaten. Als grote voordelen van de iPad en andere tablets ziet Willis het feit dat ze eenvoudig en intuïtief te bedienen zijn, dat ze snel starten en een enorm uithoudingsvermogen bezitten. Al met al maken ze 'korte metten maken met de computer als complex, traag apparaat'. "Het ijs is snel gebroken tussen gebruiker en machine. Je kunt iPads invoeren op plekken en in processen waarvoor laptops en andere computers niet geschikt waren."
Verkoopondersteuning
Inmiddels hebben tablets en de bijbehorende applicaties zich al bewezen in de ondersteuning van verkoopmedewerkers, die met een tablet in de hand veel extra informatie aantrekkelijk kunnen presenteren. Willis ziet snel de komst van applicaties die klantencontacten ondersteunen, zodat een tablet direct toegang biedt tot een ordersysteem. "Je kunt er ook veel beter met zijn tweeën mee aan de slag. Neem een dokter en zijn patiënt. Die kunnen samen door een diagnose en de mogelijke behandeling lopen. Het zou niet in je hoofd opkomen om iemands laptop naar je toe te halen om mee te kijken." Nog een populaire toepassing: bij directievergaderingen vervangt de iPad de stapels papier die daarbij in de regel te pas komen. Inmiddels is het gebruik van dergelijke board books zó populair, dat er aan de top van grote concerns een iPad-tekort ontstaat.
Fout uit het verleden
Gartner stelt, dat veel IT-managers inmiddels hebben geleerd van fouten die ze in het verleden maakten met de smartphone. Die werd te lang beschouwd als duur en handige privé-gadget voor topmanagers en werd niet ondersteund of opgenomen in de bedrijfssystemen. De IT-beslissers kunnen maar beter meer rekening houden met de wensen van hun gebruikers, een fenomeen dat bekend staat als de consumerization van IT. "Consumerization van IT is een trend die zal aanhouden," zegt Wilis, "en je moet er snel op inspelen: als je concurrent een goede applicatie bedenkt, moet je die zelf ook snel ontwikkelen."
Smartphone erkend, tablet volgt
Inmiddels hebben de meesten de potentie van de smartphone wel erkend en zich ook neergelegd bij het feit dat niet elk apparaat moet worden geleverd en compleet ondersteund door de afdeling IT. De bedrijven die zich moet nieuwe procedures en protocollen hebben ingesteld op het gebruik van smartphones en andere consumentenelektronica waren vorig jaar ook het snelst klaar voor de iPad en andere tablets. Daar zullen ze concurrentievoordeel mee behalen, denkt Willis. IBM geeft voor het einde van dit jaar 100.000 werknemers tablet- en smartphonetoegang tot hun kantoorapplicaties.
Gartner houdt overigens op 13 april een webinar rond de iPad in business.
Lees ook:
-
Bedrijfsleven aan de tablets
-
Deloitte: tablet verdringt pc
-
Tablet-oorlog compleet
- Hoe scoor je met een tablet?
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.
.