Maar liefst 2400 miljard dollar willen de Verenigde Staten de komende tien jaar beknibbelen op de overheidsfinanciën. Speciaal voor Obama daarom een stappenplan uit het bedrijfsleven om deze draconische bezuinigingen succesvol door te voeren.
Bezuinigen betekent namelijk lang niet altijd dat het personeel eruit moet. Naast ontslagen zijn er tal van andere methoden om de kosten te drukken. Waar het bedrijf ook voor kiest, met dit stappenplan van Ondernemerinbusiness.nl worden de bezuinigingen binnen uw afdeling in ieder geval succesvol doorgevoerd.
1. Maak een communicatieplan
Meestal wordt u als manager eerder ingelicht over de op handen zijnde bezuinigingen. Het is dan zaak om de gevolgen ervan snel op een rij te zetten en bedenk hoe u dit slechte nieuws het beste aan uw werknemers vertelt. Zorg dat u antwoord heeft op de meest basale vragen waar werknemers mee komen aanzetten. Zoals de reden van deze bezuinigingsronde en of het een voorbode is voor meer bezuinigingen of misschien zelfs wel een mogelijk faillissement.
2. Communiceer de bezuinigingen
U heeft zich nu een klein beetje voorbereid, maar veel tijd is er in dit soort gevallen vaak niet. Zeg wel vooraf alle openstaande afspraken af en neem de tijd om uw werknemers zoveel mogelijk gerust te stellen. Ook nadat het nieuws gevallen is, zijn er altijd nog een paar werknemers die één op één nog wat extra informatie willen. Bied ook daar de ruimte voor.
3. Maak bezuinigingstargets
Bij verreweg de meeste bezuinigingen wordt gemeld dat het 'slecht' gaat en dat er daarom maatregelen worden getroffen. Maar hoe slecht gaat het nu eigenlijk en hoeveel moet er precies worden bezuinigd? Het is heel concreet als er 50 fte's wegmoeten, maar wat lost dat op? Zolang werknemers weinig duidelijkheid hebben over de ernst van de zaak gaan ze door op de oude voet. Weliswaar in onzekerheid over het voortbestaan van hun eigen functie.
Probeer daarom specifieke targets op te stellen. Bijvoorbeeld over het bedrag dat moet worden bezuinigd, het aantal extra orders dat moet worden binnengehaald of iets relatief kleins als het aantal pakken printpapier dat moet worden bespaard. Al die targets helpen werknemers een duidelijk beeld te krijgen in hoeverre ze goed bijdragen aan de bezuinigingen.
4. Blijf communiceren
De bom is gevallen, het personeel is duidelijk gemaakt dat de zaken slecht gaan. Maar denkt u werkelijk dat ze daar over een maand nog mee bezig zijn? Dan zijn ze allang overgegaan op de orde van de dag. Om te zorgen dat iedereen binnen het bedrijf zich voortdurend bewust is van de ernst van de zaak en de inzet die u van eenieder verwacht, blijft u communiceren. Geef wekelijks een update waarin u vermeldt wat er al gedaan is, wat er nog moet gebeuren en welke zaken nog lopen. Geef ook regelmatig tips hoe er op de kleintjes gelet kan worden, onder het motto dat alle beetjes helpen.
5. Ga voor gedragsverandering
Waarom alleen bezuinigen in slechte tijden? Door een blijvende gedragsverandering onder het personeel te realiseren, wordt er standaard op de kosten bespaard. In goede tijden stijgt daardoor de winst en kunt u een grotere buffer opbouwen om in een slechte perioden minder maatregelen te hoeven nemen. Blijf daarom hameren op methodes om te besparen en zuinig aan te doen. Neem ook jaarlijks in de planning enkele bezuinigingstargets op. Of herstel de ideeënbus in ere waarbij werknemers goede suggesties kunnen aanleveren hoe het bedrijf meer winst kan maken of de kosten kan drukken.
6. Geef het goede voorbeeld
Werknemers kijken altijd naar hun manager. Neemt hij het niet zo nauw met de regels, dan hoeven zij dat ook niet te doen. Hetzelfde geldt voor bezuinigingen. Wilt u dat medewerkers de voorstellen serieus oppakken? Dan zult u er zelf ook hard aan moeten trekken. Geef het goede voorbeeld en laat zien dat u ook op de kleintjes let.
Alle tips en methodes om te bezuinigen vindt u bij ondernemerinbusiness.nl, een site met praktische informatie voor ondernemers en managers.