Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succes als wetenschap

Succes is geen kwestie van onwetendheid of toeval, zeker niet in het internationale bedrijfsleven. Om succes te bereiken kan eenvoudig niets aan het toeval worden overgelaten.
 

Iedere raad van bestuur heeft zes stuurmechanismen ter beschikking om hun keuze voor succes om te zetten in klinkend resultaat: leiderschap, hrm, finance, sales, ict en marketing. Per stuurmechanisme kunnen grote successen worden behaald die de prestaties van een organisatie direct verbeteren. 

MT geeft per stuurmechanisem interessante wetenswaardigheden, trends, en tips:

Leiderschap: Ideale leider is niet te slim

De meeste theoriën over leiderschap zijn nogal speculatief of anekdotisch. Harde wetenschap is het in ieder geval niet. Gelukkig is er de hersenwetenschap. Neuropsychologen kijken met hun scanner rechtstreeks in onze hersenen. Dat levert nieuwe inzichten op over het menselijk gedrag, dus ook over leiderschap.

Zo heeft de Amerikaanse wetenschapper David Rock, oprichter van het NeuroLeadership Institute, op basis van hersenonderzoek het profiel van de ideale leider gevonden: niet te slim. Want, stelt Rock, hoge intelligentie is gepaard aan laag zelfbewustzijn. Wie zijn hersenen gebruikt voor cognitieve hoogstandjes, houdt weinig grijze massa over voor het empatisch vermogen dat je als leider ook nodig hebt.

HRM: Vijf tips voor hr-managers

Het Belgische onderzoeksbureau iNostrix heeft goed nieuws voor hr-managers die op een strategisch zijspoor zitten: het is niet te laat. Vijf tips om de strategische rol terug te veroveren.

1. Gebruik turbulentie in de organisatie om aan tafel te komen bij het lijnmanagement.
2. Vijzel uw veranderexpertise op. Zonder de vaardigheden om veranderingen door te voeren wordt u als strategisch partner niet serieus genomen.
3. Meet de output van het eigen hr-beleid en spijker op basis daarvan uw vaardigheden bij.
4. Zorg dat u goed scoort in alle rollen die hrm kan vervullen.
5. Waak voor tevredenheid. De meeste directies zijn niet zo tevreden over u.

Finance: Twee visies

Volgens financieel expert Jeremy Hope zijn er twee visies op financieel management. De ene benadering gaat uit van het idee dat mensen vooral gedreven worden door eigenbelang. Dat betekent dat je ze goed moet controleren en alleen in beweging krijgt door ze een wortel voor te houden. In de andere door Hope aanbevolen visie staat een positiever mensbeeld centraal. Schenk mensen vertrouwen en je zal niet worden teleurgesteld.

In het boek Reinventing the CFO (Harvard Press, 2006) roept Hope cfo's op om hun organisaties te bevrijden van overbodige systemen en controles en zo ruimte te creëren voor werk dat écht waarde toevoegt.

Sales: Reality mining

Bedrijven willen steeds meer weten over hun klanten. Waar wonen ze, wat verdienen ze, met wie gaan ze om en wat doen ze in het weekend? Dankzij de komst van internetwinkelen is het eenvoudiger geworden om dit soort informatie te verzamelen. Het doorploegen en interpreteren van deze informatie staat bekend als data mining.

Voor sommige retailers gaat dat niet ver genoeg. Zij hangen hun winkels vol met camera's om zo het koopgedrag van de klant te kunnen observeren. Dankzij chips in de winkelmandjes wordt de route die klant aflegt door de winkel in kaart gebracht en opgeslagen. Reality mining noemen wetenschappers dat. Big Business is watching you. 

ICT: Big Data

De meeste strategische beslissingen worden nog steeds genomen op basis van rapporten vol cijfers, tabellen en grafieken. Tussen de samenstelling van het rapport en de bijeenkomst van de board waarin over de strategie wordt besloten, verstrijkt doorgaans flink wat tijd. Was dat in het pre-internettijdperk niet zo'n probleem; inmiddels is dat het wel. De strategie wordt soms gebaseerd op achterhaalde cijfers.

Internetbedrijven zoals Amazon, eBay en Google doen het anders. Zij zorgen voor een continue stroom van informatie over het gedrag van hun klanten, om real time beslissingen te nemen over markting, sales en distributie. De Amerikaanse online supermarkt Fresh Direct gaat nog verder. Het bedrijf past zijn prijzen en aanbiedingen dagelijks of zelfs meerdere malen per dag aan, op basis van verkoop van de producten en het zoekgedrag van de bezoekers van de website. Deze vorm van management staat bekend als big data

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Marketing: Weg met de P's

Welke gedaanteverwisselingen marketing ook doormaakte, vier dingen bleven altijd gelijk: de p's. Produt, plaats, promotie en prijs, het zijn de fundamenten van de marketing. Goeroe Don Tapscot (bekend van zijn boek Wikinomics) denkt dat de p's hun langste tijd hebben gehad. Ze werken niet meer bij de jongste generatie consumenten, vreest hij.

Product: Jongeren kijken niet meer naar het product. Ze zijn meer geïnteresseerd in de ervaringen die het product biedt.
Plaats: Door het versmelten van de fysieke en virtuele wereld is plaats steeds minder relevant.
Promotie: Vinden jonge consumenten niks. Ze willen een chte dialoog.
Prijs: Die willen jongeren zelf bepalen. 

hrm