Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stijlvol elektrisch: Tesla S

tesla

Sinds de komst van elektrische auto's heeft Detroit het alleenrecht op autoprimeurs moeten prijsgeven. Tesla, de specialist in elektrische wagens met wortels in Silicon Valley, kiest doodleuk een elektronicabeurs om het doek van zijn vierdeurs model S te halen.


Tesla Motors sleutelt al een tijdje aan een vierdeurs aanvulling op zijn succesvolle roadstertje. Later deze maand is de bijna productierijpe versie van de Amerikaanse elektro-limousine te zien op dé autobeurs van de States in Detroit. Maar Tesla laat fijntjes zien dat Detroit, ooit het hart van de auto-industrie, zijn alleenrecht op fraai automobiel speelgoed heeft verspeeld. Door zijn S alvast op elektronicabeurs CES te showen.

200 km/h, 300 mijl actieradius

Van de Tesla was het belangrijkste al bekend: comfortabel zitten voor 4 tot 7 personen, voldoende kracht aan boord om in 5,6 seconden naar de 100 te snellen en daarna door tot 200 kilometer per uur. Het meest kijkt de buitenwereld natuurlijk uit naar de actieradius van de puur elektrische bolide. Die zou, afhankelijk van het gekozen accupakket, 160 tot 300 mijlen bedragen.

Nvidia inside

De belangrijkste aanleiding om elektronische speelgoedbeurs op te zoeken, schuilt in de middenconsole. Daarin zit een reuzenscherm, dat alle functies en knoppen die daar normaal zitten, vervangt. De audi, navigatie, luchtbehandeling; het aanraakgevoelige scherper-dan-HD scherm neemt alle honneurs waar. Mede dankzij Nvidia, de specialist in grafische chips die een platform speciaal voor de automotive heeft ontwikkeld.

Silicon Valley of Detroit?

De primeur voor CES is best pikant. Toen Tesla zijn roemruchte startupjaren beleefde, lagen de Big Three van Detroit uitgerekend op hun gat. Detroit was op een haar na failliet, terwijl de dollars investeringskapitaal met tientallen miljoenen tegelijk richting Tesla vloeiden. De grommende bezineslurpers hadden hun beste tijd gehad, terwijl elektrisch vervoer meer zou gaan leunen op de batterijtechniek en elektronica uit de high-tech industrie. Even leek het daardoor, dat het zwaartepunt van de automotive weleens kon gaan verschuiven richting Silicon Valley.

Detroit c.s. in de rebound

Zover is het niet gekomen. Terwijl in Detroit met name General Motors zich met allerlei schone beloftes verzekerde van overheidssteun, zijn de afgelopen jaren wereldwijd in hoog tempo deals gesmeed tussen de gevestigde automotive partijen en batterijmakers en specialisten als Tesla. Tesla zelf heeft inmiddels Daimler als aandeelhouder, terwijl ook Toyota gebruik wil maken van de accutechnologie van de Amerikanen. Heel oneerbiedig gezegd bestaat die uit het samenpakken van honderden lithium-ion laptop-accu's. Maar de intelligentie zit natuurlijk in het stabiel en controleerbaar houden van zoveel samengebalde elektriciteit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Packaging

Op een eigen blog geeft Tesla wat meer inzicht over de nieuwigheden aan zijn Model S. Voor de fijnproevers, want het gaat over draagarmen, alumnium extrusie en de efficiënte packaging van de auto, die behalve plaats voor aandrijving, accu's en wielophanging ook nog een derde zitrij mogelijk maakt. Deze Tesla is immers geen bestaand model waar een electromotor in is geprutst, maar een volledig rond de alternatieve aandrijving ontworpen model.
 

MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl

Snellere duurzaamheidstransitie? ‘Dan moeten leiders eerst hun blik verruimen’

In samenwerking met Nyenrode Business Universiteit - De overgang naar een duurzamere toekomst vraagt om een nieuw soort leiderschap met andere skills, zien ze bij Nyenrode Business Universiteit. 'Nu wordt nog te vaak alleen naar de eigen organisatie gekeken. Om echt te veranderen, moeten leiders uitzoomen en naar het hele plaatje kijken.'

systeemdenken bij Nyenrode
Nicolas Chevrollier en Marjolein Baghuis van Nyenrode Business Universiteit. Foto: Nyenrode

Organisaties spelen een cruciale rol in de duurzame transitie. Maar alleen samen met anderen kan er een echte verandering op gang worden gebracht. Daarentegen zijn veel managers en directeuren nu vooral bezig met de eigen bedrijfsvoering, constateert Nicolas Chevrollier, hoofddocent en wetenschapper bij Nyenrode. ‘Het is een soort tunnelvisie, dat is jammer. Voor echte veranderingen moeten leiders hun blik verruimen.’

Systeemdenken als skill

Systeemdenken biedt volgens Chevrollier de oplossing. ‘Het is een skill die we veel meer nodig hebben. Voor leiders is dat niet makkelijk. Zij werken graag met concrete plannen die ze liever vandaag dan morgen uitvoeren. Systeemdenken vraagt om uitzoomen naar de hele sector of de hele keten. De focus verschuift van één organisatie naar veel meer partijen.’

Ook zijn collega Marjolein Baghuis benadrukt het belang van systeemdenken. ‘Als je het hele systeem overziet, wordt de omvang van een bepaalde opdracht duidelijk. En komt ook het inzicht dat samenwerken met concullega’s, ngo’s en kennisinstellingen noodzakelijk is. Binnen organisaties vereist dat een bepaalde mate van kwetsbaarheid en bescheidenheid. Het is een andere houding dan uitstralen dat je het allemaal wel weet en niemand nodig hebt.’

Competitiedrang

Veel leiders zijn gewend om te concurreren. Chevrollier wijst erop dat bedrijven soms beter af zouden zijn als ze hun krachten bundelen. Een voorbeeld: de meeste benodigde materialen voor de energietransitie komen uit China. Voor kleine en grote bedrijven zou het slim kunnen zijn een coöperatie op te zetten om deze grondstoffen gezamenlijk in te kopen. Om mogelijk betere prijzen te bedingen. ‘Het is nu ieder voor zich. De competitiedrang wint het van de wens om samen te werken. Prima, maar in sommige situaties is het verstandiger om de samenwerking op te zoeken.’

Tony’s Open Chain

Een andere aanpak heeft Tony’s Chocolonely, een bedrijf waar Baghuis veel mee heeft samengewerkt en dat al jaren werk maakt van chocolade zonder uitbuiting. In plaats van concurreren delen ze hun werkwijze met andere chocolademakers, in de hoop zo de chocoladesector te verbeteren. De vooruitgang gaat langzaam, maar het begin is er. ‘Albert Heijn bijvoorbeeld gebruikt inmiddels Tony’s Open Chain voor al zijn huismerk chocoladelabels.’

Persoonlijke drive telt

Hoe komt het dat de ene organisatie veel sneller verduurzaamt dan de ander? Het heeft te maken met de leider, menen de docenten van Nyenrode. Chevrollier: ‘De persoonlijke drive wordt vaak onderschat. Bij opleidingen voor managers staan businessmodellen en strategieën centraal. Maar echte verandering gebeurt vaak op basis van gevoel.’

Baghuis beaamt dat. ‘De persoonlijke ontwikkeling wordt nogal eens vergeten, terwijl het zo’n belangrijke drijfveer kan zijn. Ik heb het gezien bij een technisch mkb-bedrijf. Daar werd de directeur en grootaandeelhouder geraakt door het boek Doughnut Economics van Kate Raworth. Na het lezen kon hij nooit meer op een andere manier naar zijn bedrijf kijken. Hij wilde het voortaan anders doen en het managementteam daarin meekrijgen. Als leiders geraakt worden, kan dat een motor zijn voor verandering.’

Bij urgentie ontstaan ineens samenwerkingen

Langdurige afspraken kunnen verduurzaming vertragen, zegt Chevrollier. ‘Bedrijven zijn dan niet flexibel en zitten vast in een systeem. Grote organisaties veranderen vaak langzaam. Dat komt vaak niet door angst, maar uit gewoonte.’

‘Tot het vastloopt’, meent Baghuis. ‘Dat zie je nu met de elektrificatie in het bedrijfsleven. Op veel plekken is het lastig om nog een aansluiting te krijgen. Ineens zie je samenwerkingen ontstaan. Overigens is dat vaak tussen buren en niet tussen directe concurrenten. In havengebieden en bedrijventerreinen wordt gekeken hoe de stroomvoorziening beter kan worden ingericht, waardoor aansluitingen ineens wel mogelijk zijn. De urgentie is groter dan de angst.’

Chevrollier beaamt dat: ‘In die zin is een crisis een goede katalysator. Het kan verandering in een versnelling brengen.’

Combineer systeemdenken met persoonlijke missie

De twee docenten zijn het erover eens dat systeemdenken leiders kan helpen om duurzame verandering teweeg te brengen. Hetzelfde geldt voor het persoonlijke aspect. ‘Verandering is zowel zeer systeemgericht als enorm persoonlijk. Eigenlijk moeten managers omhoog naar het systeem en naar binnen voor hun eigen, persoonlijke drijfveren’, vat Baghuis samen. ‘Die twee moeten worden toegevoegd aan het klassieke leiderschap dat zich richt op de organisatie.’

Bij Nyenrode Business Universiteit leren leiders via opleidingen en ontwikkelprogramma’s hoe ze systeemdenken kunnen inzetten om duurzame verandering te versnellen. Samenwerkingen aangaan, complexe ketens overzien en tegelijkertijd werken vanuit een persoonlijke missie, om zo echt impact te maken.