Sinds de komst van elektrische auto's heeft Detroit het alleenrecht op autoprimeurs moeten prijsgeven. Tesla, de specialist in elektrische wagens met wortels in Silicon Valley, kiest doodleuk een elektronicabeurs om het doek van zijn vierdeurs model S te halen.
Tesla Motors sleutelt al een tijdje aan een vierdeurs aanvulling op zijn succesvolle roadstertje. Later deze maand is de bijna productierijpe versie van de Amerikaanse elektro-limousine te zien op dé autobeurs van de States in Detroit. Maar Tesla laat fijntjes zien dat Detroit, ooit het hart van de auto-industrie, zijn alleenrecht op fraai automobiel speelgoed heeft verspeeld. Door zijn S alvast op elektronicabeurs CES te showen.
200 km/h, 300 mijl actieradius
Van de Tesla was het belangrijkste al bekend: comfortabel zitten voor 4 tot 7 personen, voldoende kracht aan boord om in 5,6 seconden naar de 100 te snellen en daarna door tot 200 kilometer per uur. Het meest kijkt de buitenwereld natuurlijk uit naar de actieradius van de puur elektrische bolide. Die zou, afhankelijk van het gekozen accupakket, 160 tot 300 mijlen bedragen.
Nvidia inside
De belangrijkste aanleiding om elektronische speelgoedbeurs op te zoeken, schuilt in de middenconsole. Daarin zit een reuzenscherm, dat alle functies en knoppen die daar normaal zitten, vervangt. De audi, navigatie, luchtbehandeling; het aanraakgevoelige scherper-dan-HD scherm neemt alle honneurs waar. Mede dankzij Nvidia, de specialist in grafische chips die een platform speciaal voor de automotive heeft ontwikkeld.
Silicon Valley of Detroit?
De primeur voor CES is best pikant. Toen Tesla zijn roemruchte startupjaren beleefde, lagen de Big Three van Detroit uitgerekend op hun gat. Detroit was op een haar na failliet, terwijl de dollars investeringskapitaal met tientallen miljoenen tegelijk richting Tesla vloeiden. De grommende bezineslurpers hadden hun beste tijd gehad, terwijl elektrisch vervoer meer zou gaan leunen op de batterijtechniek en elektronica uit de high-tech industrie. Even leek het daardoor, dat het zwaartepunt van de automotive weleens kon gaan verschuiven richting Silicon Valley.
Detroit c.s. in de rebound
Zover is het niet gekomen. Terwijl in Detroit met name General Motors zich met allerlei schone beloftes verzekerde van overheidssteun, zijn de afgelopen jaren wereldwijd in hoog tempo deals gesmeed tussen de gevestigde automotive partijen en batterijmakers en specialisten als Tesla. Tesla zelf heeft inmiddels Daimler als aandeelhouder, terwijl ook Toyota gebruik wil maken van de accutechnologie van de Amerikanen. Heel oneerbiedig gezegd bestaat die uit het samenpakken van honderden lithium-ion laptop-accu's. Maar de intelligentie zit natuurlijk in het stabiel en controleerbaar houden van zoveel samengebalde elektriciteit.
Packaging
Op een eigen blog geeft Tesla wat meer inzicht over de nieuwigheden aan zijn Model S. Voor de fijnproevers, want het gaat over draagarmen, alumnium extrusie en de efficiënte packaging van de auto, die behalve plaats voor aandrijving, accu's en wielophanging ook nog een derde zitrij mogelijk maakt. Deze Tesla is immers geen bestaand model waar een electromotor in is geprutst, maar een volledig rond de alternatieve aandrijving ontworpen model.
MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl