Het personeelsbestand terugbrengen is een populaire maatregel tijdens economisch slechte tijden. Maar CIO's moeten eventuele reorganisaties wel eerst goed overdenken.
Het personeelsbestand inkrimpen wordt gezien als een makkelijke maatregel om te besparen. Maar vaak blijkt met de kennis van achteraf dat een slecht doordachte reorganisatie juist heeft geleid tot slechtere bedrijfsprestaties. Voordat u tot ontslaan overgaat, moet u zichzelf twee vragen stellen, schrijft CIO.nl.
Core-bezigheden
De eerste is: op welke zaken ligt de focus van mijn mensen? Draagt hun werk direct bij aan de core-business van de organisatie? Of zijn ze gericht op back-office activiteiten en zaken die te maken hebben met de technische infrastructuur? Nu back-office activiteiten en zaken die te maken hebben met de technische infrastructuur steeds meer een commodity worden, zou de afdeling IT zich steeds meer moeten bezighouden met activiteiten die het bedrijf een concurrentievoordeel kunnen bezorgen.
Vaardigheden
De tweede vraag is: hebben we de goede mensen om het bedrijf bij de core-business concurrentievoordeel te verschaffen? Beschikken ze over de juiste vaardigheden om hun taken uit te voeren? Hoe zit het met de kwalificaties voor project management? Zijn ze goed in het ontwerpen van hedendaagse technische architecturen? Met de juiste meetinstrumenten moet u het antwoord op deze vragen kunnen geven.
Lees het hele artikel op CIO.nl