Volgens TNO dragen social media bij aan innovatie op de werkvloer. Dat baseert het op (ietwat belegen) onderzoek onder 3000 gebruikers.
Enfin, beter laat dan nooit: al in 2008 en 2009 (niet iedereen had toen 500 LinkedIn-connecties en een Facebok-app) deed TNO onderzoek naar het gebruik van social media als Twitter, Linkedin en Facebook. Inmiddels maken werkgevers zich grote zorgen over de productiviteit van hun medewerkers, die de hele dag aan het twitter,chatten en updates zijn. Maar TNO stelt daar een interessante conclusie tegenover: gebruik van social media maakt werknemers innovatiever.
Creatief nadenken
TNO volgde twee jaar lang ruim 3000 werknemers. Uit de resultaten komt naar voren dat social media werknemers prikkelen tot creativiteit en nadenken. “Daardoor ontstaan nieuwe ideeën waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen", stelt TNO’s Innovatiedirecteur Arbeid Paulien Bongers. Bongers: "Inzet van social media leidt tot langere en veelvuldigere contacten met de klant dan het ene telefoontje of gesprek op kantoor. Je leert de klant bovendien beter kennen en dat kan leiden tot nieuwe ideeën."
Tegen het protocol
In feite kan het gebruik van social media er in de visie van TNO toe bijdragen, dat vastgeroeste protocollen en gestandaardiseerde werkprocessen die bijvoorbeeld door een ERP worden opgelegd, worden doorbroken. In zo'n geval wordt geen eigen inbreng van de werknemer verwacht en daardoor loopt het bedrijf innovatiekansen mis. Twitteren en chatten zal inderdaad dwars door alle besluitvormingsketen heen breken, maar het is de vraag of dat de bedrijfscultuur werkelijk zal veranderen.
Lees ook:
-
Is LinkedIn 9 miljard waard?
- Genereer extra omzet met Twitter
- Gebruik social media intern
- Inventief werven via social media
- Bedrijfsblog maakt het verschil
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.