Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Slimme innovatie in kaasbranche

Het kostte Westland Kaasspecialiteiten anderhalf jaar, maar toen hadden ze hem ook: het keepkantje. De afpelbare kaaskorst die Maaslander op korte termijn 15 procent omzetgroei moet bezorgen.


Hersluitbare deksels, de kaasschnitzel en voorverpakte plakjes kaas. Onder de vlag van merk Maaslander heeft Westland Kaasspecialiteiten al menige innovatie op zijn naam staan. In de markt voor stukken kaas, voor 85 procent in handen van private labels, bleef die innovatie lang afwezig. Toch is ook hier vernieuwing noodzakelijk, ­besefte senior brandmanager Robin van de Bruinhorst twee jaar geleden. “Alleen zo kunnen we een voorsprong ­behouden.” En dus ging het bedrijf op zoek naar een manier om de kaaskorst afpelbaar te maken. “Technologisch een uitdaging”, vertelt Van de Bruinhorst. “Kaas is geen baksteen, het is nooit helemaal recht.” Een innovatiegroep, bestaande uit vijf medewerkers van evenzoveel afdelingen, bedacht echter toch een oplossing, ‘keepkantjes’, een afpelbare kaaskorst die inmiddels door een Europees patent wordt beschermd. Samen met snijpartner Groba werd onderzocht of dit idee ook in de praktijk uitgevoerd kon worden.

Meerwaarde voor het merk

Toen eenmaal duidelijk werd dat het keepkantje technisch haalbaar was, stapte Westland Kaasspecialiteiten naar de consument. Via marktonderzoek bleek dat meer dan 60 procent van de klanten open stond voor de nieuwe vondst, zegt Van de ­Bruinhorst. “Kaas blijkt anders dan pistachenootjes: daar hoort het pellen erbij, vindt men. Bij kaas blijken veel van de ondervraagden zich juist aan de korst te ergeren.” Een tweede marktonderzoek volgde na de ontwikkeling van een uitgebreider concept, waarbij de keepkantjes waren uitgewerkt in tekst en beeld. Toen was het Europese patent ook al gevestigd, zodat eventuele concurrentie buitenspel kon worden gezet.

Keepkantjes in de winkel

Sinds eind 2010, anderhalf jaar na de start en een paar ton aan ontwikkelings- en onderzoekskosten verder, liggen de keepkantjes dan eindelijk in de winkel. De komende twee jaar moeten ze voor 15 procent groei ­zorgen in het segment, zegt Van de Bruinhorst. En dat niet alleen: de innovatie moet ook afstralen op de complete Maaslanderproductgroep. “De afpelbare korst moet zo ook het merk als geheel meerwaarde bezorgen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

>> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Lees ook: