Nederlandse werknemers hebben een 'geringe angst' om werkloos te raken en wisselen hierdoor minder vaak van baan. Een slechte sfeer is de belangrijkste reden om toch ander werk te zoeken.
Dat blijkt uit de Randstad Werkmonitor naar de ‘mentale mobiliteitstoestand’ van 966 werknemers. De mobiliteitsindex geeft een indicatie van het aantal werkenden dat verwacht binnen nu en zes maanden hetzelfde of vergelijkbaar werk te doen bij een andere werkgever.
Na een lange toename sinds november 2005 is sinds de zomer een daling ingezet. In juni was de index 108, in augustus 101 en in oktober 99. Vergeleken met de herfst in voorgaande jaren is de mobiliteit nu gemiddeld, al is deze wel een stuk grilliger dan in 2005.
Van de werknemers verwacht 22 procent binnen zes maanden ander werk te hebben. Gezien over een langere periode is de mobiliteit groter: 31 procent verwacht over twee jaar niet meer werkzaam te zijn bij de huidige werkgever. De helft verwacht nog wél bij hetzelfde bedrijf te werken.
De belangrijkste reden die de ondervraagden noemen voor de wens om te switchen van werkgever is de sfeer bij de vorige werkgever, die als niet prettig werd ervaren (35 procent). Op de tweede plaats staat het feit dat de werknemer toe was aan een nieuwe uitdaging (32 procent). Opvallend is dat de sfeer vaker voor mannen (43 procent) dan voor vrouwen (29 procent) reden is om een andere baan te zoeken.
(Cobouw)



