Het vierde kwartaal moet crisisjaar 2009 goedmaken. De vooruitzichten zijn gunstig. Maar hoe haalt u het optimale uit deze laatste drie maanden?
De vooruitzichten voor het vierde kwartaal zijn gunstig. De economie trekt aan, budgetten moeten op en door jaartargets kan snelle winst worden gepakt. Maar hoe zorgt u ervoor dat u het optimale uit deze laatste drie maanden van het jaar haalt?
1. Kom nu met iets nieuws
Na het doorgaans slappe derde kwartaal, met twee zomervakantiemaanden erin, is het vierde kwartaal van het jaar traditioneel het belangrijkst voor veel bedrijven. Vaak wordt een derde tot soms ruim de helft van de omzet in dit kwartaal gerealiseerd. Consumenten spenderen flink aan decemberinkopen, (semi-)overheden moeten vaak hun budget opmaken uit vrees anders gekort te worden in het volgende jaar. Een betere tijd voor introducties – hoe klein ook – is nauwelijks denkbaar.
2. Wees bewust van de bonus
Veel salesmensen werken met bonussen en targets gebaseerd op hun eigen jaaromzet. Wees je daarvan bewust als je met ze om tafel zit: om hun bonus veilig te stellen zijn ze vaak bereid om flinke korting te geven.
3. Gebruik het optimisme
Omdat het dieptepunt van de crisis zich in Q4 van 2008 bevond, zijn de kansen op een krachtig herstel in dit Q4 groter dan ooit. Gebruik daarom nu de tijd om met goede moed vooruit te kijken en denk vooral goed na over een strategische personeelsplanning. Nú is de tijd om talent te werven, voor de echte strijd weer losbarst. (PB)