Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Redt Spotify de muziekindustrie?

Jarenlang zat de muziekindustrie door internet met de handen in het haar. Het Zweedse Spotify lijkt de redder in nood. Al blijft de angst groot. ‘We verdienen in elk geval weer aan luisteraars.’

 

 

Het is november 2009 als de Zweedse krant Expressen meldt dat popster Lady Gaga voor de 1 miljoen keer (!) dat haar hit ­Poker Face op Spotify is beluisterd slechts 167 dollar ontving. Het bericht zegt niet alleen veel over de scepsis waarmee de Zweedse online ­muziekdienst wordt begroet, maar tegelijk ook over de gigantische populariteit van het bedrijf dat de hele muzieksector op z’n grondvesten doet schudden.

Time ­bombardeerde Spotify in september niet voor niets tot 1 van de 10 start-ups die je leven gaan veranderen. Complete generaties muziek­liefhebbers zijn grootgeworden met het idee van schaarste; ­afhankelijk van enerzijds het aanbod van de lokale platenwinkel, en anderzijds de inhoud van de eigen ­portemonnee. De dienst die de Zweden hebben ­ontwikkeld zet dat hele idee op zijn kop: het bedrijf biedt muziek als water, met internet als ­waterleiding en de pc of mobiele telefoon als stromende kraan.

De opkomst

Met zo’n revolutionaire dienst moet het haast wel snel gaan. En dat gaat het met Spotify dus ook. Het bedrijf, in 2006 door Daniel Ek en Martin Lorentzon in Stockholm opgericht, focust continu op technologie. Succesfactor 1 is dan ook de gebruiksvriendelijke software.

Toch was er meer nodig om een groot publiek te bereiken, vertelt Jonathan Forster, general manager Europa, die zich begin 2007 als eerste niet-ontwikkelaar bij Spotify voegde, kort voor de eerste bètaversie van de muziekdienst verscheen. Hij legt uit waarom Spotify als een van de eerste online bedrijven erin slaagde de muziekindustrie niet tegen zich in het harnas te jagen, maar juist achter zich te krijgen. “Technische mensen weten hoe je dit product kunt distribueren en opschalen, maar zonder content heb je geen interessant product. We hadden geen interesse in de illegale route, wilden niet zonder toestemming muziek beschikbaar stellen. Maar het lukte de ­muziekindustrie zelf onvoldoende om te innoveren. Dus ­hebben wij ze maar opgezocht.”

Aanvankelijk was de reactie van de grote platenmaatschappijen op Spotify – als ­altijd – sceptisch. Een houding, die voortkomt uit 10 jaar vaak vallen en zelden ­opstaan in een digitale wereld, met downloadprogramma’s als Napster en Kazaa, en torrentsites als The Pirate Bay. “De consument is een piraat ­geworden”, vat Forster samen. “En ­piraterij is ook ­een verleidelijk model: makkelijk, schaalbaar, snel en gratis. Maar wij dachten dat we qua snelheid en gemak beter ­konden zijn. En dat mensen onder voorwaarden best bereid zijn te betalen. Daarom zijn we de ­concurrentie met piraterij aangegaan.”

De platenmaatschappijen gaan uiteindelijk overstag, en geven Spotify de beschikking over een deel van hun licenties voor delen van Europa. In Nederland sluit ­Spotify ook een deal met Buma/Stemra, de belangenbehartiger van Nederlandse muziekauteurs. “We hebben afgesproken dat de inhoud van die overeenkomst niet openbaar wordt”, zegt een woordvoerder. De licenties van de ­platenmaatschappijen komen trouwens niet voor niets. Eind 2009 onthult Techcrunch dat de vier grootste ­platenmaatschappijen plus indie Merlin sinds 2008 ­samen een aandeel van bijna 18 procent in Spotify hebben. Volgens Computer Sweden wordt het ­bedrijf inmiddels ­gewaardeerd op 230 miljoen euro. Begin oktober 2010 zitten er ruim 10 miljoen nummers in de online catalogus en is ­Spotify actief in 7 Euro­pese landen, waaronder Nederland.

De successen

Tot nu toe heeft het vertrouwen van de partners zich uitbetaald. Sinds de ­lancering in thuisland Zweden in 2008 is de ster van Spotify flink gaan schitteren. In 4 jaar tijd groeide het bedrijf van 35 naar 200 medewerkers. Spotify heeft ­inmiddels 10 miljoen actieve gebruikers, van wie meer dan 500.000 een betaald abonnement hebben. Ook over Nederland, waar Spotify sinds mei actief is, zijn de betrokkenen ­tevreden. “De ­verhouding tussen ­betaalde en gratis abonnementen is hoopgevend”, zegt ­Bastiaan Wevers, digital manager ­Benelux bij muziekgigant EMI.

Naast muziek als water, is er dus ook geld als water? Nou nee, dat nog niet. In 2008 boekte Spotify zelfs een verlies van 4,4 miljoen dollar. “We zijn nog steeds niet winstgevend”, erkent Forster. “Maar daar voelen we ons heel comfortabel bij. Het gaat ons om de expansie.” ­Spotify ­genereert momenteel “miljoenen omzet per maand” dankzij advertenties, zegt Forster. ­“Maar met de betaalde accounts verdienen we in verhouding meer.”

Vermenigvuldig de 500.000 betaalde ­accounts met 10 euro (het aandeel van het 5-euromodel is klein, zegt Forster), en je komt uit op een omzet van ruwweg 5 miljoen euro per maand, 60 miljoen per jaar. “We hebben onze aandeelhouders al 20 miljoen euro ­terugbetaald”, zegt Forster. En dat bedrag groeit. Alleen al in het eerste kwartaal van 2010 zou het gaan om 10 miljoen euro.

De vraagtekens

Spotify deelt de opbrengsten van zowel advertenties als ­abonnementen met de ­licentiehouders, op basis van het aandeel in aantal geluisterde streams. Het is een model dat kan slagen, maar ook risico’s kent, zegt Wevers. ­“Advertentie-inkomsten zijn conjunctuurgevoelig. Daar zit de ­uitdaging, dat hoor je ook in de markt.”

Thierry van Engelen, directeur van de ­digitale afdeling van Universal Music ­Nederland, kan zich de zorg over het ­gratis element voorstellen. “Maar de ­consument die af en toe muziek wil ­luisteren, kocht de afgelopen jaren toch al geen cd’s. Dus daar verdienen we nu ook al niets aan. Zelf ben ik meer een voorstander van ­betaalde modellen, maar ach, we verdienen nu in elk geval wel aan elke consument die ­muziek luistert. En hopelijk converteren ze uiteindelijk naar een betaald ­model.”

Ook in Amerika worden ­vraagtekens ­gezet bij het gratis model. Begin dit jaar zei Edgar Bronfram jr., ceo van Warner, een van de grootste ­platenmaatschappijen ter wereld, dat ze geen gratis streaming ­muziekdiensten willen ­ondersteunen. Dat heeft – tot nu toe – geen ­gevolgen voor Spotify in ­Europa, maar het heeft de onderhandelingen over de Amerikaanse introductie wel onder druk gezet. Zo zou Warner ­eisen dat Spotify afziet van zijn gratis model. Ook Apple zou ­dwarsliggen, melden diverse Amerikaanse media. Zij zouden platenmaatschappijen afraden Spotify ­licenties te geven, ­omdat de ­streaming dienst de ­digitale ­muziekmarkt in gevaar kan ­brengen. Daarnaast gaan er al langer geruchten dat Apple een op Spotify lijkende dienst wil aanbieden.

Forster zegt dat Spotify al een jaar ­geleden live had kunnen gaan in de ­Verenigde Staten, als ze het gratis ­element hadden laten vallen. “We ­hebben een paar stappen terug moeten zetten. Sommige partijen zijn bang dat ­consumenten niet voor de premium ­versie gaan ­betalen.” Forster is zelf ervan overtuigd dat het gratis element werkt, want, zegt hij free drives paid. “De meest intensieve ­gebruikers van Spotify nemen het snelst een ­betaald account. Gratis is dus ­belangrijk, als langetermijninvestering. Sommige partijen zeggen dat ze meer verdienen met een 100 procent ­betaald model. Die conclusie snap ik. Maar ­dan leg ik altijd uit dat wij juist ­dankzij de ­gratis versie zo snel groeien.”

De toekomst

De platenmaatschappijen verdienen ­ondertussen al wel aan Spotify, zegt Van Engelen (Universal), al wil hij niet ­zeggen hoeveel. “De samenwerking met Spotify is heel ­belangrijk voor ons. We willen de ­digitale markt in ­Nederland verder ontwikkelen en denken dat abonnementen daarin een grote rol gaan spelen. Op dit moment is piraterij onze grootste ­concurrent, maar consumenten zijn denk ik bereid te betalen voor het gemak van Spotify. We hopen de mensen te lokken die nu muziek downloaden via peer2peer-netwerken of torrentsites. We willen consumenten ervan overtuigen dat het beter is muziek te consumeren via de platforms waar wij overeenkomsten mee hebben, zodat artiesten voor hun muziek een ­vergoeding ontvangen en wij in nieuw ­talent kunnen blijven ­investeren.”

Tussen de regels door zegt de muziek­industrie zelfs dat Spotify wel wat meer lawaai mag maken, maar dat is niet de stijl van de Zweden. Eind 2009 meldde The Guardian dat Spotify in de ­eerste drie jaar van bestaan nog geen 5.000 pond aan marketing had uitgegeven. Spotify groeit liever door mond-tot-mondreclame, en laat de rest over aan zijn partners. Zo steeg in Engeland het aantal gebruikers flink toen Universal op tv bekendmaakte dat premium-Spotify-gebruikers de primeur hadden van het nieuwe ­album van U2.

Of dit alles een glimlach tovert op de ­pokerface van Lady Gaga? Dat is nog even afwachten. De cheque van 167 ­dollar werd in elk geval snel door ­Spotify ontkend als ‘achterhaald en onvolledig’. Het bedrijf zegt daarnaast dat betalingen zullen toenemen bij groei van het aantal gebruikers en ­beluisterde nummers. Wat dat betreft lijkt het de ­goede kant op te gaan, want STIM, de Zweedse Buma/Stemra, ­maakte in juni bekend dat ­Spotify’s vergoedingen aan haar ­leden vorig jaar zijn verachtvoudigd. Wat dat precies betekent voor Lady Gaga is onduidelijk. Forster ­verzucht: “De beeldvorming ­hieromtrent ­laat maar weer eens zien hoe moeilijk verandering is.”
 

Het businessmodel van Spotify
 

  • Spotify probeert zijn geld vooral te verdienen met een zogeheten freemium-model. Het bedrijf biedt gebruikers drie opties.
     
  • Met een ‘Spotify Open’-account kun je 20 uur per maand muziek luisteren op je desktop-pc. Dit abonnement is gratis, en wordt onderbroken door advertenties.
     
  • Optie 2 is een ‘Spotify Unlimited’-account. Hiermee kunnen gebruikers voor 5 euro per maand onbeperkt muziek luisteren, zonder advertenties tussendoor.
     
  • Optie 3, ‘Spotify Premium’, is het uitgebreidst. Naast de opties van het Unlimited-account kun je met een Premium-account Spotify ook gebruiken op een mobiele telefoon. Vooral daar ziet Jonathan Forster grote kansen: “De consument is gewend aan gratis muziek ­online, maar wil wel betalen voor draagbaarheid. Ik denk dat gebruikers langzaam maar zeker leren te betalen voor content.”
     
  • Spotify biedt ook de mogelijkheid muziek te kopen, en naar je pc te downloaden, maar deze optie wordt naar verluidt weinig gebruikt. “Vroeger draaide het om eigendom van muziek, dat verschuift langzaam maar zeker naar toegang tot muziek”, stelt Camilla van den Boom, de zus van Niklas Ivarsson, de global head of licensing van Spotify, die al vanaf de start bij het bedrijf betrokken is. Van den Boom, getrouwd met een Nederlander, is daarnaast coo van Business Models Inc., een bedrijf dat organisaties ondersteunt bij de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen. Ze noemt de gratis component in Spotify’s model essentieel voor het succes. “Het is een laagdrempelig instapmodel.”
  • Free drives paid, noemt Spotify dat. Via de gratis versie kom je volgens hen als vanzelf terecht bij een premiumabonnement, dat trouwens met meer voordelen komt: muziek kan ook offline worden beluisterd, de geluidskwaliteit is beter en er is exclusieve content.
  • Tot nu toe converteert ongeveer 7 procent van de gebruikers naar een betaald abonnement, zegt Jonathan Forster, Spotify’s general ­manager Europa. “Ons businessmodel is nu in alle landen hetzelfde. Misschien verandert dat nog in de toekomst, en krijgen andere landen andere tarieven, maar onze dienst is op deze manier makkelijker op te schalen.”
     
  • Schaalgrootte is voor Spotify belangrijk, want dat brengt adverteerders met zich mee. ­Spotify kent spotjes en banners en experimenteert met andere advertentiemodellen. Zo is het mogelijk als bedrijf user generated playlists rond een bepaald thema te initiëren. Ook de platenmaatschappijen adverteren op Spotify, maar ze krijgen “geen gratis rit”, zegt Forster. “Als ze specifiek willen targeten, ­moeten ze gewoon betalen.”


Zeker niet de enige

Terwijl Spotify mikt op werelddominantie en graag de ‘Facebook van de digitale muziek’ wil worden, timmert de concurrentie in bepaalde regio’s ook hard aan de weg. In de VS is dat bijvoorbeeld Rdio, het bedrijf van Skype-oprichters Janus Friis en Niklas Zennström. Hun dienst is al wél beschikbaar in de VS, omdat ze geen gratis abonnement bieden.

In Nederland werkt kabelaar Ziggo aan een streaming muziekdienst, die enigszins ­vergelijkbaar wordt met Spotify. Volgens Thierry van Engelen is Universal in Nederland met verschillende partijen in gesprek. “Het Nederlandse product wordt steeds belangrijker voor ons, en lokale partijen kunnen die ontwikkeling beter inschatten.” Ook Bastiaan Wevers van EMI juicht het toe als Nederlandse partijen de streaming markt betreden. “Zij hebben naamsbekendheid én een groot klantenbestand.”

Niet alleen lokale partijen kijken trouwens begerig naar Nederland, meldt een woordvoerder van Buma/Stemra. “Wij kunnen nog geen namen noemen, maar de komende maanden zullen ­partijen uit binnen- en buitenland de Nederlandse markt betreden met vergelijkbare diensten als Spotify.

3 concurrenten:
 

Rdio

  • lancering augustus 2010
  • door Janus Friis en Niklas Zennström (oprichters van
    Kazaa en Skype)
  • beschikbaar in VS, Canada
  • gebruikers onbekend
  • catalogus ruim 7 miljoen nummers
  • gratis optie nee
  • premiumaccount met mobiel 10 dollar

     

We7

  • lancering november 2008
  • door Peter Gabriel, Steve Purdham, Gareth Reakes en John Taysom
  • beschikbaar in Engeland en Ierland
  • gebruikers 3 miljoen
  • catalogus ruim 6 miljoen nummers
  • gratis optie ja
  • premiumaccount met mobiel 10 pond

    Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



    Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

     

Deezer

  • lancering augustus 2007
  • door Daniel Marhely en Jonathan Benassaya
  • beschikbaar in Frankrijk
  • gebruikers 10 miljoen
  • catalogus ruim 7 miljoen nummers
  • gratis optie ja
  • premiumaccount met mobiel 10 euro

     

Lees ook:
 

AI voor leiderschap: Hoe je als organisatie relevant blijft in het AI-tijdperk

In samenwerking met Sopra Steria - Kennis in de board over technologie is onmisbaar, stelt Joost de Bruin, CEO van Sopra Steria Nederland (voorheen: Ordina). ‘Een directeur hoeft niet te kunnen programmeren, maar eindverantwoordelijken moeten méér kennis hebben van technologie.'

Joost de Bruin CEO Sopra Steria Nederland over AI voor leiderschap

Afgelopen jaar ging Ordina officieel samen met het in Frankrijk beursgenoteerde techbedrijf Sopra Steria. Voor Ordina werkte De Bruin onder andere bij TNO. ‘Bij TNO leerde ik hoe belangrijk het is om innovatie praktisch en tastbaar te maken. Die insteek zie ik nog steeds als een belangrijke basis,’ vertelt hij.

Bij Ordina begon hij als financiële man en in samenwerking met het directieteam verbeterden de financiële resultaten aanzienlijk. Dit succes leidde uiteindelijk tot zijn benoeming tot CEO van Ordina in Nederland. Inmiddels is hij CEO van Sopra Steria Nederland. Daarnaast zet De Bruin zich in als bestuurslid van NL Digital en vertegenwoordigt hij de IT-sector in de Cyber Security Raad, die het kabinet adviseert op het gebied van cybersecurity.

Bedrijven die een sterke focus delen

De overname van Ordina door Sopra Steria verliep soepel. Volgens De Bruin zijn er veel overeenkomsten tussen beide bedrijven. ‘We hebben daar fors onderzoek naar gedaan en natuurlijk heel veel gesprekken gevoerd,’ vertelt hij. Die voorbereiding bleek cruciaal. Beide bedrijven delen een sterke focus op kennis van specifieke markten ; ze willen niet alleen technologie leveren, maar ook diepgaande expertise in specifieke sectoren, van publieke diensten tot financiële dienstverlening. ‘Onze visie om klanten te ondersteunen met kennis van hun domein ligt heel dicht bij elkaar,’ legt De Bruin uit.

In de praktijk betekent dit dat Sopra Steria, net als Ordina, actief is in sectoren waar uitdagingen voorkomen. Zo kampen veel organisaties in het publieke domein met verouderde systemen en de complexe interactie met burgers, wat De Bruin ook ziet in landen als België en Nederland. ‘Wet- en regelgeving verschillen, maar verouderde infrastructuren en de vraag hoe technologie die kan ondersteunen, zijn heel herkenbaar in West-Europa,’ zegt hij.

Een cultuur van leren en ontwikkelen met AI

Sopra Steria ziet AI als een essentieel hulpmiddel om hun eigen bedrijfsvoering efficienter te maken. De Bruin benadrukt dat AI niet alleen het bedrijf zelf vooruit helpt, maar daarmee ook een signaal afgeeft naar hun klanten over de waarde van AI. ‘Het is belangrijk dat we hiermee een voorbeeld stellen,’ zegt hij. ‘Als we onze klanten adviseren over AI, moeten we zelf ook laten zien dat we met deze technologie werken. Op alle niveaus.’

Daarom heeft Sopra Steria besloten om álle medewerkers met AI te laten werken. Voor veel tech-medewerkers is dat geen grote verandering, omdat zij vaak al met AI-tools werken. Maar ook onze ondersteunende rollen worden getrained in AI,’ zegt De Bruin. ‘Voor hen zal AI iets anders betekenen dan voor onze tech-consultants, maar we willen dat iedereen, ongeacht hun functie, kennismaakt met deze technologie.’

Volgens De Bruin wordt dit door medewerkers positief ontvangen, omdat het hen helpt zichzelf te ontwikkelen en employable te blijven. ‘Het gaat er niet alleen om als bedrijf sneller of efficiënter te werken,’ zegt hij, ‘maar ook om onze mensen te helpen om relevante vaardigheden te ontwikkelen die hen toekomstbestendig maken.’

Wat AI betekent voor leiderschap: kennis van techniek is essentieel

De Bruin benadrukt dat kennis van tech en AI ook voor eindverantwoordelijken geldt. ‘Het helpt niet als ik op directieniveau met iemand praat die geen enkele kennis van de techniek heeft,’ zegt hij. ‘We vragen niet aan een directeur om te kunnen programmeren, maar eindverantwoordelijken moeten meer kennis hebben van techniek.’ De Bruin benadrukt dat dit niet altijd het geval is en dat dat ook niet zo gek is, omdat de ontwikkelingen  elkaar razendsnel opvolgen. ‘Ik zie het ook als mijn taak, als verantwoordelijkheid van de digitale sector, om die bal op te pakken.’

Deze visie vertaalt zich ook in de manier waarop Sopra Steria hun klanten adviseert. De Bruin legt uit dat ze regelmatig gesprekken voeren met klanten over AI, waarbij koudwatervrees, obstakels en risico’s aan bod komen. Voor hem is dit een essentieel onderdeel van modern leiderschap: de wil om voortdurend te leren en zich aan te passen aan nieuwe technologieën. Zijn boodschap aan andere leiders is duidelijk: blijf niet achter, maar zorg ervoor dat je als leidinggevende voldoende kennis hebt om waardevolle gesprekken te voeren over de rol van AI in je organisatie.

De kracht van een bijdrage leveren

Bij Sopra Steria wordt gewerkt met multidisciplinaire teams, samengesteld uit experts met verschillende achtergronden die gezamenlijk aan oplossingen werken. Dat levert op de eerste plaats snelheid en efficiëntie op. Daarnaast moedigt De Bruin zijn teams verder aan na te denken over wat hun werk oplevert voor de samenleving. ‘Ik vraag dan altijd: wat heeft het opgeleverd, naast het feit dat je een stukje technologie voor de klant gebouwd hebt?’ vertelt hij. Hij wil dat medewerkers het belang van hun bijdrage zien en ervaren hoe hun werk bijdraagt aan het grotere geheel.

De Bruin raadt andere leiders aan ook bewuste keuzes te maken over de doelen waaraan hun organisatie wil bijdragen en daar transparant over te zijn. ‘Mensen willen ergens onderdeel van zijn en zien dat ze een maatschappelijke bijdrage leveren,’ zegt hij. In een tijd waarin het moeilijk is om gekwalificeerd personeel te vinden, gelooft hij dat dit soort betrokkenheid en het gevoel deel uit te maken van een groter geheel essentieel zijn voor de binding en motivatie van medewerkers.

Verbinding als essentiële pijler in een wereld met AI

Voor De Bruin is verbinding het sleutelwoord voor een succesvolle toekomst, juist in een tijd waarin technologie en AI steeds meer invloed krijgen. Hij kijkt optimistisch vooruit, maar ziet ook uitdagingen, vooral voor Europa. ‘Als je kijkt naar bijvoorbeeld productiviteitsniveaus beginnen we in Europa toch wat achter te lopen,’ ziet hij. ‘Ik ben een optimist en zie de toekomst heel positief – mits we de verbinding kunnen maken. ’

En wat is dan de rol van AI in deze toekomst? Zal AI helpen om die verbinding te maken? De Bruin is daar helder over: ‘Niet met de verbinding, want we zijn mensen, dat zullen we zelf moeten doen.’

Explore the 4 key AI categories guiding leaders in making smarter investments, scaling AI, and driving business value—tailored for real-world decision-making.

Read more

Discover industry-specific AI strategies with CaseCompass. Tailored insights to focus your investments on high-impact, scalable use cases for success.

Read more

AI is reshaping industries at an unprecedented pace. Discover practical insights to build a successful AI strategy that aligns with your business goals and unlocks innovation.

Watch the video

Explore how NextGen AI Search reshapes digital customer experiences. Watch the video to learn how AI-driven solutions boost search efficiency and revolutionize business performance.

Watch the video
/