Uitgevers van kranten en tijdschriften hopen met tablet-edities eindelijk geld te kunnen verdienen aan hun digitale uitgaven. Ze hebben wel nog wat huiswerk te doen. 'Over een jaar of zeven hebben we meer digitale lezers dan papieren abonnees'.
The Daily heeft honderdduizend lezers die 99 dollarcent per dag betalen, of veertig dollar per jaar. Ze krijgen daarvoor het laatste nieuws, dat van het scherm spat met kleurige foto’s, videobeelden en interactieve grafieken. Alle uitgevers ter wereld houden deze iPad-app nauwlettend in de gaten. De jonge krant – tablet only – werd dan ook door Rupert Murdoch en Steve Jobs met veel bombarie in de markt gezet als hét nieuwe uitgeefmodel voor een tanende papieren business.
Veel scoops scoorde The Daily niet, maar na een jaar is het wel uitgegroeid tot de iPad app die het meeste geld oplevert in de App Store – op het spelletje Angry Birds na. Nu die aanvangsinvestering van 30 miljoen dollar nog terugverdienen.
Tablets relevant
De afgelopen jaren hebben uitgevers de iPad en andere tablet computers omarmd. Lezers keren zich langzaam maar zeker af van het papier en een vast abonnement ten gunste van alles wat er gratis op het web te vinden is. Voor een krant of tijdschrift dat via een app wordt geleverd, heeft de mobiele consument van tegenwoordig nog wel geld over. Dat is althans de hoop en verwachting bij uitgevers. De oplages van tijdschriften die via een app worden gelezen, beginnen inmiddels relevant te worden. In de VS heeft Hearst een maandelijkse oplage van 300.000 voor alle titels samen. Zijn vlaggenschip Cosmopolitan doorbrak deze maand zelfs de grens van 100.000 betalende klanten voor zijn digitale editie. Aartsrivaal Condé Nast noteerde met acht titels uit zijn stal (onder meer Wired en Vanity Fair) een digitale oplage van 500.000, waarvan de helft digital only.
Sanoma en NRC
In Nederland scoort onder de tijdschriftenuitgevers Sanoma heel behoorlijk op de iPad, met bladen als Linda en Autoweek. De grote landelijke kranten zijn zonder uitzondering via een app te lezen. NRC gaat voorop, mede dankzij de korting die het gaf op iPads heeft het meer dan tienduizend abonnees voor de digitale NRC, blijkt uit de oplagecijfers die HOI verspreidt. “Hoeveel daarvan via de app de krant lezen, houden we voor onszelf”, zegt uitgever Han-Menno Depeweg van NRC Media.
Digitaal gaat papier voorbij
“App-only abonnementen voeren we niet. Het maakt ons namelijk niet uit met welk apparaat of via welk platform de krant digitaal gelezen wordt. We zijn bijvoorbeeld hard bezig met een app voor Android- tablets omdat het marktaandeel daarvan sterk groeit, maar ook met een nieuwe webversie.” Uiteindelijk, stelt Depeweg, zal NRC binnen een jaar of zeven meer digitale abonnees hebben dan papieren lezers.
Kosten
Of dat goed nieuws is? Die digitale lezers betalen wel een stuk minder. “Maar dat is eenvoudigweg de prijs van de papieren krant min kosten voor druk en distributie.” Maar die kosten blijven toch drukken op de papieren krant? “Dat klopt. Er komt een moment waarop we tegen de abonnees van de papieren krant in een bepaalde regio zullen moeten zeggen: sorry, maar hier doen we het niet voor.” Wel lastig voor de uitgevers: als ze losse nummers via een iPad app aanbieden, eist Apple 30 procent van hun omzet op. Dat leidde vorig jaar nog tot een rel, maar inmiddels schikte Apple wat in en blijken er goede manieren om iTunes te omzeilen.
Digitale distributie
Hoera, zijn de uitgevers gered door de app? Nog niet helemaal. Voorlopig zitten ze met de extra kosten voor het digitale en papieren dubbelspoor. Ze kunnen bovendien niet al te lang doorgaan met inzetten op één paard: de iPad krijgt hoe dan ook gezelschap van tablets die draaien op Android, de Apple-kiosk heeft al flinke concurrentie van die van Amazon en andere online boekhandelaren. Dat maakt de distributie omslachtiger en duurder.
Betaalmodel
En dan misschien nog het grootste hoofdpijndossier: hoe rekenen ze af voor hun digitale producten? Per stuk, per maand, per jaar, in een combinatie van papier en app of puur digitaal? Komen die gratis bij een papieren abonnement of komt de zaterdagkrant straks als extraatje bij een iPad-abonnement? En tegen welke prijs stappen voldoende lezers in om van de app een op zichzelf staand succes te maken?
Adverteerders
Nu staan uitgevers op twee benen: ze leven van lezersinkomsten, maar de bijdrage van adverteerders is minstens zo belangrijk. Daarin schuilt misschien nog wel het meeste huiswerk voor de ontwikkelaars van app-tijdschriften en -kranten: adverteerders lijken nog niet massaal klaar om het papier los te laten. Tot die tijd kunnen NRC-lezers die verknocht zijn aan hun papieren krant gerust zijn: papier is geduldig.
Lees ook:
-
An app a day… (slideshow)
-
Freemium apps zijn koning
-
Apple kan NRC uitknijpen
-
Apps vermoorden het web