Promotie maken is minder leuk dan het lijkt. Of de nieuwe leidinggevende succesvol is, hangt immers af van de resultaten van zijn medewerkers. Promotie maken lijkt dan ook vaak een meer aantrekkelijke zaak dan het in werkelijkheid is; in de praktijk valt het voor nieuwe managers tegen aan de top.
Dat zegt Nicole Eggermont, arbeids- en organisatiepsychologe, in het vakblad Psychologie. Leidinggevenden moeten daarom generalisten zijn. Mensen die een stap omhoog zetten houden automatisch op `een van ons` te zijn. Een manager kan zelf wel vinden dat hij nog steeds op gelijke voet staat met zijn vroegere collega’s, maar de medewerkers denken daar echt heel anders over.
De rol van leidinggevende bestaat er vooral uit anderen te begeleiden en dan kan de manager alleen maar hopen dat zij goed werk leveren. Leidinggeven bestaat dus in hoofdzaak uit het helpen van mensen om zichzelf verder te ontwikkelen. Mensen die daar geen plezier aan beleven zullen de inhoudelijke kant van hun werk blijven missen. Veel startende leidinggevenden denken dat ze hun oude baan best erbij kunnen blijven doen, maar in de praktijk blijkt dat vaak een illusie.
(Express.be, Psychologie Magazine)