In 2014 wordt 3D-printen mainstream. 5 bedrijven die het nut en de kostenbesparende kant van de 3D-printer onder ogen zien.
Als we toonaangevende tech-sites (en analisten van ABN Amro) moeten geloven, wordt 2014 hét jaar van de 3D-printer. Steeds meer bedrijven omarmen het fenomeen en zien met name de kostenbesparende kant van 3D-printen. En heel soms, zoals in het geval van de Vegter's rolletjes, biedt een 3D-printer de consument een oplossing voor een nijpend probleem.
#1. Knijpertjes en rolletjes
Een beslissing met onvoorziene gevolgen. De meeste fabrikanten van kant-en-klare slagroom vonden het recent tijd om de spuitmond van hun slagroombussen te veranderen. De traditionele lange dunne (afbeelding 1) werd vervangen door een bredere dikke spuitmond (afbeelding 2). Niks aan de hand, zou je zeggen. Tenzij je in de noordelijke provincies van Nederland woont en traditioneel rond de jaarwisseling knijpertjes en rolletjes serveert. Knijpertjes zijn platte wafels, die het oude jaar symboliseren, in het nieuwe jaar zijn de wafels opgerold, zodat ze het nieuwe, nog onbekende, jaar uitbeelden.
Gehannes met ballonnen
De rolletjes worden vaak gevuld met slagroom. En daar openbaart zich het probleem: de nieuwe brede spuitmond is allerminst geschikt voor het vullen van de rolletjes. De slagroom loopt er dan aan alle kanten langs. Heel Noord-Nederland op zijn achterste benen, want hoe krijg je nu in vredesnaam de slagroom in de rolletjes? Sommige mensen knipten een ballon in tweeën om zo provisorisch een langere spuitmond te creëren; weliswaar een oplossing, maar geenszins ideaal.
Heft in eigen handen
Banketfabriek Jac. Vegter B.V., fabrikant van de Vegter Rolletjes, toonaangevend in de nieuwjaarstraditie, nam het heft in eigen handen. Niet door eindeloos brieven te schrijven naar fabrikanten van kant-en-klare slagroom, maar door gebruik te maken van de allernieuwste techniek. Op hun site was een ontwerp te downloaden voor de ideale spuitmond, te printen met een 3D-printer en die vervolgens op de nieuwe slagroombussen te monteren. Kind kan de was doen. Tenminste, een kind met een 3d-printer…
#2. Gasturbines van Siemens
Waar de aanbieders op de markt van 3D-printers als paddenstoelen uit de grond schieten (zo kondigden Konica Minolta en HP aan dit jaar hun printers te lanceren), nemen ook steeds meer bedrijven de grote stap voorwaarts. Siemens is namelijk begonnen met het 3D-printen van metalen onderdelen van gasturbines. Siemens verwacht dat hiermee de reparaties van turbines veel sneller en goedkoper worden uitgevoerd. Siemens gebruikte overigens al 3D-printers bij het maken van hun gehoorapparaten.
#3. "I'm 3D-printing it"
Reden nummer 1 voor ouders om naar McDonald's te gaan is de Big Tasty met Bacon Happy Meal. Als het aan het grootste fastfoodrestaurant ter wereld ligt, wordt binnen afzienbare tijd in elke vestiging (ruim 30.000 wereldwijd) een 3D-printer geplaatst, zodat kinderen – en waarschijnlijk hun techliefhebbende vaders en moeders – zelf hun speeltje van hun Happy Meal kunnen printen, mochten ze niet tevreden zijn met de voorgestelde keuzes van dat moment.
#4. Gepersonaliseerde supermarktartikelen
Een conservenblik witte bonen in tomatensaus met je eigen naam erop. Dat is het uiteindelijke doel van de Britse supermarktketen Asda (onderdeel van Walmart), dat dit jaar in 50 supermarkten 3D-printers plaatst. Tot op heden staat in twee filialen zo'n printer, die voornamelijk gebruikt worden om action figures van jezelf te maken (zie afbeelding hierboven). De bedoeling is om op termijn producten te scannen, te voorzien van gepersonaliseerde kenmerken en die vervolgens te printen.
#5. Voet in de lucht
Het leest welhaast als het krantenbericht van 18 december 1903, waarin wordt bericht over de eerste bemande vlucht van de gebroeders Wright. 'Vliegtuig met onderdelen uit 3D-printer maakt eerste vlucht', schreven de kranten op 6 januari 2014. Het gaat om een Tornado-gevechtsvliegtuig van de Britse defensiegroep BAE Systems, dat door een 3D-geprinte beschermingsdeksel voor de radio en stukken in het luchttoevoersysteem en landingsgestel in de lucht werd gehouden. BAE Systems verklaarde dat de onderdelen minder dan 100 pond kosten, waardoor op jaarbasis meer dan 100.000 pond bespaard kan worden. In de luchtvaart heeft de 3D-printer een flinke voet aan de grond, aangezien General Electric en Rolls-Royce op korte termijn ook onderdelen willen printen.
En dat is 4
En zoals dat dan gaat met technologie en vooruitgang, zijn de eerste stappen op het gebied van 4D-printen ook al gezet. Met een 3D-printer maak je een statisch voorwerp, die niet al te complex zijn. Met het zogenoemde 4D-printen kun je kunstmatige intelligentie ook meeprinten. Hoe het werkt zie je in het filmpje hieronder.