Tegen wil en dank een topnotering op Google. Gaat dat negatieve bericht daar ooit nog weg? Doe de snelcursus ontgoogelen en geef uw digitale reputatie nieuwe glans. Vandaag deel 1: voorkom gedonder.
Leuk, zo’n foto van uw vrijgezellenfeest in het café of die vakantiekiek op het strand in Zuid-Frankrijk waarop u ligt te bakken in de zon. Leuk voor het privéarchief misschien. Wat nu als die foto’s bovenaan op Google verschijnen wanneer mensen uw naam in de zoekbalk typen. U zou willen dat zakenrelaties en (toekomstige) werkgevers andere informatie krijgen voorgeschoteld. Voorkomen is beter dan genezen. Morgen leest u op deze website welke maatregelen u nemen kunt tegen ongewenste hits. Vandaag ligt onze focus op de preventie.
Tip 1 – Blijf anoniem
We willen op een forum iets vragen over een auto of ons mengen in een discussie op een populaire voetbalsite. Steeds vaker wordt geëist dat we ons eerst identificeren. Naam, e-mailadres en het liefst nog enkele persoonlijke gegevens als leeftijd en beroep. Echter, uit uw mond is uit uw macht en daarom adviseren wij: blijf zo anoniem mogelijk. Hoe dat kan? Heel simpel. Vaak kunt u bij opties aangeven dat het e-mailadres onzichtbaar moet blijven voor andere internetbezoekers. Google wordt daarmee direct op een dwaalspoor gezet. Nog niet helemaal gerust op een goede afloop? Dan adviseren we u een extra Hotmail-account aan te maken waarvan de naam op geen enkele manier verwijst naar uw ware identiteit. Bij het plaatsen van reacties op weblogs en forums is het zaak om uiterst zuinig om te springen met uw voor- en achternaam. Gebruik bijvoorbeeld een bekend alter ego en doe dat heel consequent. Jan Jansen of Nico de Jong. Google vindt bij deze zoektermen honderdduizenden resultaten. Weinig kans dat een uitspraak op welk blog dan ook u later tijdens sollicitatieprocedures zal achtervolgen.
Tip 2 – Blijf positief
Even een naam googelen. Ach, we doen het allemaal wel eens. Maar besef wel dat u vroeg of laat zelf ook een keer aan de beurt bent. Toch maar even die nieuwe klant waar u volgende week naartoe moet als zoekterm invoeren. Grote kans dat die persoon hetzelfde kunstje doet, maar dan met u als lijdend voorwerp. Britse onderzoekers hebben vastgesteld dat internetters die vaak negatieve reacties op weblogs en bij nieuwsverhalen achterlaten door andere mensen worden gezien als ‘somber en zielig’. Wees dus voorzichtig met wat u online zoal roept. Internet onthoudt alles en met sommige uitspraken worden we later nou eenmaal liever niet geconfronteerd.
Tip 3 – Check uw vriendensites
Hyvet u al? Of toch liever op Facebook? De grootste netwerksite van Nederland telt inmiddels tien miljoen miljoen leden, Facebook wereldwijd zelfs een half miljard. Het is als een online café. We vertellen wie we zijn, waar we zijn geweest en hoe dat er uit zag (lees: foto’s). Loop uw profiel nog eens na. Verhalen over ruzies met collega’s en uitspattingen op vakantie zijn wellicht leuke gesprekstof voor in het café, maar minder geschikt voor internet. Een Hyves- of Facebookprofiel checken voorafgaand aan een sollicitatiegesprek is tegenwoordig algemeen geaccepteerd. Zo’n uitbundige kroegfoto is op zo'n moment niet wat u iemand graag voorschotelt. Gebruik Facebook, Hyves en LinkedIn voor een professionele presentatie van uzelf. Zo geeft u mensen die u googelen de juiste informatie.
Tip 4 – Registreer een domeinnaam
Heeft u uw naam al laten vastleggen bij een domeinregistratiebedrijf? Zo niet, snel doen. Eigen websites scoren vaak hoog in de Google-ranking en worden door mensen die meer over u te weten willen komen beschouwd als betrouwbare informatiebron. Zelf heeft u de vrijheid om bezoekers datgene voor te schotelen wat u zelf wenst.
Morgen het tweede en laatste deel: wat te doen als het misgaat?
Lees ook…
- Aan de slag met Google Adwords
- Google Adwords, de volgende stap
- Succesvol online adverteren
- Bouw aan goede content voor de zoekmachine
- Doe dit nooit op een online netwerk
- Tips voor slimmer online netwerken
- Presenteer uzelf als expert
- Verbeter uw reputatie
- Zo krijgt u een perfect imago
Ook interessant; "Wzgd? Wat zou Google doen?"
Volg onze MT-redacteuren ook op Twitter!
- Rob van Leeuwen: http://twitter.com/#!/leeuwenrob
- John van Schagen: http://twitter.com/#!/johnvanschagen