Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onno van den Brink

Met Onno van den Brink heeft de vermaarde Transavia-baas Peter Legro nu alweer zijn derde opvolger. Of deze marketeer pur sang wél lang zal aanblijven, is nog maar de vraag. Wilde plannen heeft hij in ieder geval: de reisbureaus buiten spel zetten.

De reiswereld is not amused over het aantreden van Onno van den Brink. De nieuwe topman van KLM-dochter Transavia wil het distributiesysteem van vliegtickets helemaal op zijn kop zetten. Desnoods wil hij zelfs zonder reisagenten verder.
Deze tussenpersonen zijn veel te duur, vindt Van den Brink: ze toucheren zo'n 34 euro commissie per ticket en genereren in ruil daarvoor niet eens gegevens over wie nou eigenlijk de KLM-klant is. Eind vorig jaar ontvouwde Van den Brink, toen nog KLM-directeur, zijn plannen op een bijeenkomst van registermarketeers – in gewone-mensentaal: verkopers die zich hebben toegelegd op het commercieel exploiteren van bestandsgegevens. Van den Brink was tijdens deze bijeenkomst opmerkelijk openhartig. “Onze marge per passagier bedraagt niet meer dan 6 euro en dat is gewoon te weinig om alle kosten te dragen,” biechtte hij op. “De KLM heeft het succes van easyJet, om het voorzichtig te zeggen, onderschat. Het bleek een businessmodel dat aansloeg en dat heeft ons erg verrast. Vooral toen onze corporate klanten flink gingen snijden in hun reisbudgetten, deed ons dat erg veel pijn. Als we niets doen, dan gaan we dezelfde weg op als Sabena, Swissair en US Airways.

We zitten in zwaar weer. Ons distributiesysteem is verouderd en te duur.” Op de helling ermee dus.Officieel wil de reiswereld nog niet reageren op de benoeming. Maar er zijn wel brandende vragen. Vragen als: wie is Onno van den Brink? En: wat is er bij Transavia aan de hand? Sinds het vertrek van Peter Legro in het voorjaar van 2002 is Van den Brink al de derde topman. Eerst was er baron Floris van Pallandt. Die trad in oktober al weer af en ging terug naar Buzz, de prijsvechtende KLM-dochter die nu in handen is van het Ierse Ryanair en op de rand van het faillissement staat. Toen kwam er even een officiële tussenpaus: de interim-topman Tjerko Zomer. En sinds 1 februari wordt Transavia bestierd door de 48-jarige Onno van den Brink.

Trendgevoel
Onno wie? Merkwaardig genoeg kunnen of willen ze daar bij Transavia aanvankelijk ook geen antwoord op geven. Dagenlang bellen we tevergeefs om een curriculum vitae. Dat wordt ons al in het eerste contact welwillend toegezegd, maar blijkt bij nader inzien nog niet aanwezig. In tegenstelling tot zijn illustere voorganger Peter Legro is Van den Brink dan ook allerminst een 'bekende Nederlander'.
Geen rauwdouwer met geldingsdrang á la Orlandini (KLM), Legro (Transavia) of Schröder (Martinair).Bij zijn afscheid moest Peter Legro wel toegeven dat zijn geldingsdrang wellicht iets te groot was geweest. Drieëntwintig jaar lang gold hij als 'Mister Transavia'. Pas bij zijn aftreden gaf hij in NRC Handelsblad toe dat hij eigenlijk alleen voor KLM op de winkel paste. “Als je geen aandelen in een bedrijf hebt, ben je in feite altijd zetbaas.” Transavia is voor 80 procent eigendom van de KLM. En met die zetbazen wordt door de KLM nu dus flink geschoven.

Zetbaas Onno van den Brink, jurist en aanvankelijk Philipsman, stapt in 1987 over naar de KLM. Hij wordt verantwoordelijk voor de verkopen in het Midden-Oosten en later Azië. In 1992 strijkt hij definitief in Nederland neer. Hij valt op door zijn gedrevenheid als marketeer en door zijn feeling voor trends. Vrijwilligerswerk door managers lijkt eind jaren negentig zo'n trend te worden. Dus haakt Van den Brink er op in. Dat resulteert eind 1999 in de tweejaarlijkse Vrijwilligersweek. KLM werknemers kunnen daarbij onder werktijd zich verdienstelijk maken voor verschillende maatschappelijke projecten. Eind januari verkocht KLM de Britse prijsvechter Buzz voor 24 miljoen euro aan de Ierse concurrent Ryanair.
Enig overgebleven activiteit van KLM in dit marktsegment is Basiq Air, een divisie van Transavia. Dat KLM de strijd om de budget-klant aan Van den Brink toevertrouwt, zegt wel iets over het vertrouwen dat in hem gesteld wordt.

“Van den Brink is een scherp analyticus en hij is een visionair,” zo verklapt een oud KLM-collega. “Ik denk dat ze bij Transavia zich verder van de reisbureaus willen ontworstelen. Als marketingman heeft Van den Brink daar uitgesproken ideeën over. Vooral ook over zaken als customer relations management. Door al die tussenagenten valt met dat laatste in de luchtvaart echter nog niet veel te doen. Toch is dat wel de richting waar Van den Brink naartoe wil.”Daarover is de nieuwe Transavia-topman in zijn eerste interview, in Het Parool, ook duidelijk. “Transavia stapt af van het systeem dat het volledig een chartermaatschappij is,” laat Van den Brink in die krant weten. “Dat betekent dat een deel van de stoelen vrij te koop is als ware het een lijndienst.” De reisbureaus vinden dat niet leuk. Eerder moesten ze al met Van den Brink in conclaaf in zijn hoedanigheid van KLM-baas. Nu dreigt hij, met zijn Transavia-pet op, zelfs het hele systeem van charters onderuit te halen.

Wat ze bij Transavia van hun nieuwe topbaas vinden, blijft nog even onduidelijk. Daarover mag het personeel geen mededelingen doen. Ook niet na tussenkomst van de afdeling corporate affairs. “Zo is ons beleid nou eenmaal.” En daar houdt men zich keurig aan. Aan dat beleid. Op één uitzondering na. “Wij staan altijd wat sceptisch tegenover de KLM'ers,” meldt een anonieme Transavia-medewerker. “Maar het begint te wennen. Zijn voorganger was ook al een KLM'er. Van den Brink heeft aangekondigd dat hij zijn blauwe KLM-waas snel voor de groene Transavia-waas zal inruilen. We hopen dat de KLM hem daar de tijd toe gunt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Onno van den Brink

Burgerlijke staat getrouwd, drie kinderen
Woont Baarn
Bijzonderheden wil rol reisbureaus terugdringen

1954 geboren te Laren
1980 studie rechten
1983 Philips Nederland
1991 marketing manager Midden-Oosten
1999 directeur KLM Benelux
2000 senior vice president & area manager West-Europa

2003 president-directeur Transavia