Veertig procent van de ondernemers vreest voor interne competitie tussen medewerkers als gevolg van het toepassen van prestatiebeloning. Dit blijkt uit een beloningsonderzoek van BDO CampsObers Accountants onder 500 ondernemers.
Slechts 30 procent van de ondernemers zegt enige vorm van prestatiebeloning toe te passen. Dit cijfer is opmerkelijk omdat 72 procent van die zelfde ondernemers wel van mening is dat prestatiebeloning motiveert.
Onbekendheid
Hans van Gils van BDO CampsObers verbaast dit niet: “In de praktijk merken wij dat vooral de onbekendheid met prestatiebeloning ondernemers weerhoudt een dergelijk systeem toe te passen.”
Invloed
Voor ondernemers is het van groot belang dat een systeem van prestatiebeloning fair en objectief is. Zo vindt 38 procent dat er tussen medewerkers vergeleken moet kunnen worden en maar liefst 48 procent van de ondernemers die prestatiebeloning toepast vindt dat medewerkers zelf invloed moeten hebben op hun taken. Het draait volgens Van Gils om de resultaten en niet om de kosten.
Duidelijkheid
Ondanks dat ondernemers de voordelen zien van prestatiebeloning zegt 45 procent moeite te hebben met het vaststellen van de hoogte van de prestatiebeloning. “De relatie tussen prestatie en beloning is altijd een moeilijke; hoeveel extra geld geef je bijvoorbeeld aan een goed presterende verkoper? Door een duidelijke relatie te leggen tussen doelen en resultaten creëer je veel duidelijkheid,” aldus Van Gils.
Verbeterd
Dat 70 procent van de ondernemers geen prestatiebeloning toepast betekent dat er nog veel verbeterd kan worden. Van Gils: “Uit ervaring en onderzoek weten wij dat ondernemers die prestatiebeloning toepassen significant beter presteren dan ondernemers die prestatiebeloning niet toepassen. Niet alleen presteren zij beter als het gaat om resultaat, maar ook voor wat betreft het succesvol doorvoeren van strategie en veranderingen.”