Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nooit meer last van die vervelende collega

Samenwerken wordt een stuk makkelijker als u zelfs met uw tegenpool een klik kunt maken.

Heeft u ook zo’n medewerker die altijd nét iets te laat binnenkomt en vervolgens een halfuur bij de koffieautomaat staat de ouwehoeren? Als u zich daar dagelijks groen en geel aan ergert is het slim om even verder te lezen. Misschien is uw collega niet zo’n lapzwans als u denkt.

Volgens de bedenkers van De BegripsCode wordt 90 procent van alle frustratie niet veroorzaakt door ondeugdelijke intenties maar door onbegrip. Onder meer omdat we te snel oordelen. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit filmpje.

We zijn geneigd snel conclusies te trekken. Soms is dat handig, maar in veel gevallen pakt het verkeerd uit. Neem het voorbeeld van de collega die altijd laat is en de dag begint met een praatje. Misschien heeft hij ´s ochtends thuis al zijn mail doorgenomen en de dringende zaken afgehandeld en is het gesprek bij de koffieautomaat zijn manier om het contact met collega´s goed te houden. Meestal vragen we niet hoe het zit maar laten we onze eigen interpretatie er op los, waardoor het risico op misverstanden, irritaties en daardoor verstoorde relaties toeneemt.

Mayleen de Hoog en Ewald Theunisse willen met hun BegripsCode-training niet alleen aangeven hoe mensen van elkaar verschillen maar ook hoe je beter met die verschillen kunt omgaan. Dat is nuttig als je de werksfeer wilt verbeteren, maar ook voor je eigen carrière. Want de invloed die we hebben op onze communicatieprocessen bepaalt in belangrijke mate ons succes op allerlei gebieden van het leven. Volgens De Hoog en Theunisse wordt bijvoorbeeld 80 procent van het gunnen bepaald door de mate waarin we een klik met iemand ervaren. Terwijl maar 20 procent gaat over de inhoud.

Begrijpen we elkaar niet op het werk?

De Hoog: “We denken dat we elkaar begrijpen maar vaak is dat niet zo. We willen allemaal beter samenwerken en beter communiceren, maar we bedoelen daar vaak niet hetzelfde mee. We hebben allemaal ons eigen waarden en vinden dat de ander daaraan moet voldoen. Daaruit komen teleurstellingen voort. Mensen worden wantrouwig, trekken zich terug of geven juist een grote mond. Als medewerkers zich niet gehoord voelen leidt dat tot contraproductief gedrag en dat kost geld.”

Is begrip met een of twee trainingsdagen aan te leren?

“Nee, maar leert je wel om stijlvoorkeuren in communicatie en gedrag te herkennen. We leren deelnemers niet alleen basiskennis over die stijlen, in de training ervaren ze zelf waar bepaalde manieren van gedragen en communiceren vandaan komen en hoe je er zo effectief mogelijk op in kunt spelen. We zijn vaak geneigd om in ‘goede’ en ‘foute’ reacties te denken, maar die bestaan niet. In de training kweken we begrip voor verschillen, waardoor irritatie plaats kan maken voor waardering. En dat maakt een wereld van verschil. Uiteindelijk gaat het er niet alleen om dat je manieren van communicatie herkent, maar vooral dat je je houding ten opzichte van anderen verandert. Dat je niet meer denkt ‘daar gáán we weer’ als iemand anders reageert dan je zelf zou doen, maar dat je bereid bent te luisteren naar de intentie van de ander, ongeacht de manier waarop deze een boodschap overbrengt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Welke voorkeursstijlen zijn er?

“Hoe iemand communiceert heeft vooral te maken met wat we iemands ‘basiskwaliteiten’ noemen. Mensen die resultaatgericht zijn, zijn vaak kortaf en zitten niet te wachten op lange detaillistische verslagen. Rationele, introverte, bescheiden mensen vinden details belangrijker en zullen eerder uitweiden. Ideegerichte mensen, de creatievelingen, hebben de neiging van de hak op de tak te springen. Ze zijn enorm nieuwsgierig en komen op een dag zoveel nieuwe dingen tegen dat ze het soms moeilijk vinden zich aan afspraken te houden. Extraverte mensen zijn vaak wat lawaaiiger, introverte mensen hebben soms moeite met plotselinge verandering. Als je snapt hoe de ander in elkaar zit, is het makkelijker de juiste toon te vinden. Mensen spiegelen zich voortdurend aan anderen. Als ze tekenen van herkenning vinden, geeft dat een eerste basis van vertrouwen. Uit vertrouwen kan begrip ontstaan en  gunnen. ”

Meteen proberen

Mayleen de Hoog en Ewald Theunisse geven diverse trainingen op basis van de BegripsCode. Daarnaast verschijnen er op BegripsCode.nl dagelijks tips om het onderling begrip te vergroten. Bijvoorbeeld:

Lees ook