De stropdas van een collega door midden knippen of de telefoonhoorn met dubbelzijdig tape vastplakken aan het toestel. De gemiddelde kantoorgrap komt niet veel verder dan flauwe onderbroekenlol, zo bleek uit een test die MT uitvoerde onder tien bedrijven.
“De functie van kantoorhumor is dezelfde als die van humor in het algemeen, namelijk een ander in de letterlijke zin van het woord beetnemen waardoor ontspanning ontstaat”, aldus Emeritus Professor Jan van Hooff . “Voorwaarde is wel dat de grap niet ernstig bedoeld is. Een grap is een goede grap wanneer het door alle partijen zo gezien wordt. Als het ten koste gaat van iemand, en er een kiem van kwaadaardigheid in zit, wordt het pesten.”
“Tussen een goede grap en pesten zit een grijs gebied. Kantoorhumor beweegt zich vaak in dit grijze gebied met grappen waarbij geprobeerd wordt een ander belachelijk te maken en hiermee zijn of haar imago te beschadigen. Oftewel onderliggende rancunes en jaloezieën die verpakt worden als grap. Deze grappen zou ik graag willen onderscheiden van humor. Dat de grappen op kantoren over het algemeen van een laag niveau zijn, zoals het doorknippen van stropdassen en vastplakken van telefoons, verbaasd mij niets. Waarom niet? Omdat er een heleboel mensen zijn die geen niveau hebben”, aldus de heer Van Hooff.
Is het echt zo erg gesteld met de kantoorhumor in Nederland? Om hier antwoord op te krijgen, heeft MT tien bedrijven getest. Deze bedrijven, met hoofdkantoren verspreid over heel Nederland, werden overvallen met de vragen: “Hoe staat het met de kantoorhumor binnen uw bedrijf? En wat zijn de beste grappen die ooit binnen uw bedrijf gemaakt zijn?” In het testnummer van Management Team (#21) kunt u de reacties lezen en het cijfer dat Jeroen Smits, winnaar van het televisieprogramma ‘Moppentoppers’, aan de grappen geeft.