Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandsche Bank beboet pensioenfondsen

De Nederlandsche Bank heeft recordboetes opgelegd aan de twee grootste Nederlandse pensioenfondsen. Zij hebben anderhalf jaar geleden te vrijmoedig reclame gemaakt voor levensloopproducten van twee dochtermaatschappijen.

Pensioenfonds PGGM (zorg- en welzijnswerkers) moet 1,3 miljoen euro betalen, pensioenfonds ABP (leraren en ambtenaren) 900.000 euro. Woordvoerders van de twee pensioenfondsen hebben de hoogte van de boetes, die zij tot nu toe geheim hadden gehouden, bevestigd in reactie op berichtgeving in Het Financieele Dagblad. De Nederlandsche Bank wil geen commentaar geven.

De pensioenfondsen zijn in beroep gegaan tegen de boetes bij de bestuursrechter in Rotterdam.

De boetes, die voortvloeien uit reclames in eigen bladen van ABP en PGGM en op hun websites, zijn heel wat hoger dan de drie boetes van samen 27.225 euro die financieel conglomeraat ING, naar deze week bekend werd, kreeg opgelegd door financieel toezichthouder AFM. ING kreeg de boetes voor een tekortschietende interne organisatie en het overtreden van gedragsregels. Dat had kunnen leiden tot handel met voorkennis op de effectenbeurs.

De Nederlandsche Bank heeft ABP en PGGM beboet na klachten van het Verbond van Verzekeraars. De boetes zijn gekoppeld aan de omvang van de pensioenfondsen: hoe groter ze zijn, des te hoger de boete.
(NRC)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.