In de meeste bedrijven heerst de veronderstelling dat alle belangrijke strategische veranderingen plaatsvinden in de boardroom. Mispoes. Uit onderzoek blijkt dat uw succes vooral afhangt van uw informele netwerken in het bedrijf.
De gedachte dat het voor een onderneming van doorslaggevend belang is of de managementstaf bestaat uit seniors die een lange termijnvisie hebben, een strategie ontwikkelen etc. is een 'overgeromantiseerd' beeld. Dat stellen onderzoekers Rob Cross van de Universiteit van Virginia en John Katzenbach, partner bij Booz & Company, in een artikel op Strategy+Business. Het is volgens hen veel belangrijker in hoeverre het management lijntjes heeft met de informele netwerken in het bedrijf.
Wie als manager meer informele relaties onderhoudt, kan doorgaans logischerwijs rekenen op meer draagvlak en daardoor veranderingen beter laten landen in de organisatie, heeft een kritischer massa tot zijn beschikking en kan sneller schakelen tussen subgroepjes als dat nodig is.
Ongelijke verdeling van macht
Nu denkt u natuurlijk gaap, dat hele geprek over hoe belangrijk het is om 'voeling te hebben met de werkvloer', dat weet u nu wel. Maar het interessante is dat de auteurs echt zichtbaar kunnen maken waarom het dus echt belangrijk is.
Zo geven de auteurs het voorbeeld van een bedrijf waarin het managementteam zich als geheel in best veel informele netwerken in de organisatie begeeft, maar dit wel ongelijk verdeelt. Veertien managers die slechts 2 procent van de totale senior executive staf uitmaakten, namen 15 procent van alle informele banden in het bedrijf voor hun rekening. Een persoon rekende bijvoorbeeld zestig mensen tot haar kennisnetwerk. De ceo was gechoqueerd over het feit dat hij of zij zo laag scoorde. Het overzicht liet genadeloos zien waarom de ene manager veel effectiever is dan de ander.
Uitblinken in barre tijden
Crisisjaar 2012 biedt volop nieuwe uitdagingen, maar hoe deal je daarmee? Kom daar achter op 12 maart 2012 tijdens Management 2012, het nieuwe event van Management Team, dat inzoomt op hoe managers zich kunnen onderscheiden in slechte tijden.
Dagvoorzitter: Ben Tiggelaar
Sprekers:
Harry van Dorenmalen (IBM)
Daan Witteveen (Deloitte)
Hermann Simon (Simon-Kucher)
Annemarie Rakhorst (Search)
Leen Zevenbergen (Qurius)
Inge Oosterhuis (Accenture)
Jeroen Busscher (auteur, trainer)
Locatie: de Theaterhangaar op voormalig vliegveld Valkenburg
Info & Kaarten: mt.nl/M12
Opereren op basis van informele informatie
Sprekers:
Harry van Dorenmalen (IBM)
Daan Witteveen (Deloitte)
Hermann Simon (Simon-Kucher)
Annemarie Rakhorst (Search)
Leen Zevenbergen (Qurius)
Inge Oosterhuis (Accenture)
Jeroen Busscher (auteur, trainer)
Info & Kaarten: mt.nl/M12
Het model toont eveneens aan waarom bij slechte of tegenvallende resultaten het vervangen van (delen van) het managementteam maar beperkt of weinig effect kan hebben. Beter is om eens te onderzoeken of je senior leidinggevenden wel genoeg tentakels hebben in je onderneming.
Het informele netwerk werkt overigens ook de andere kant op: de meeste managers denken wellicht dat hun werkzaamheden voortkomen uit rapporten, jaarplannen en onderzoeken. Maar niets is minder waar. Uit een sociale netwerkanalyse blijkt dat 90 procent van de informatie die de top bereikt en op basis waarvan het topmanagement acties onderneemt, uit hun informele netwerken komt± van telefoontjes, e-mails en vergaderingen. Dat is misschien een teleurstellende conclusie, maar het is ook de werkelijkheid.
Organiseer subgroepen
Hoe kan je er als onderneming nu voor zorgen dat je meer via de haarvaten van je bedrijf opereert? De auteurs adviseren bedrijven die hun prestaties willen verbeteren subgroepen in de organisatie op te richten die dwars door de afdelingen lopen. En ze geven daarbij weer een voorbeeld van een bedrijf dat door deze werkwijze de omzet en verkoop met droompercentages wist op te schroeven.
Dat laatste nemen we allemaal voor lief en waar aan. Het vergt ook niet meer dan gezond verstand om te bedenken dat een ongelijke verdeling van macht in je team sowieso een erg onwenselijk verschijnsel kan zijn. Morgen dus even wat langer bij de koffieautomaat blijven staan.
Afbeelding: Cadyvideo
Lees ook:
-
Zo stimuleert u innovatie op de werkvloer
-
Manager moet de werkvloer op
-
Roddelen op de werkvloer
-
Good governance begint op de werkvloer
-
Directeur undercover op de werkvloer
-
Bent u het probleem op de werkvloer?