Menselijke fouten zorgen voor een toename in het aantal data recovery-aanvragen. Volgens Kroll Ontrack komt dit door de steeds complexere opslagsystemen terwijl resources om apparatuur te vervangen, IT-personeel te trainen of een optimaal personeelsniveau te onderhouden, verminderen.
"Hoewel geavanceerde storage-oplossingen zoals virtualisatie en cloud computing bedrijven opslagoptimalisatie bieden, staan menselijke processen nog steeds aan het begin van deze oplossingen. Dit bepaalt de uiteindelijke technologische prestaties", zegt Jaap Jan Visser, country manager Nederland bij Kroll Ontrack, aanbieder van Ontrack Data Recovery-oplossingen. "De complexiteit van deze systemen vereist meestal een steile leercurve. Nu er steeds minder uitgegeven wordt aan IT komen menselijke fouten steeds vaker voor."
De meest voorkomende zakelijke voorvallen door menselijke fouten die Kroll Ontrack ziet, zijn:
– Verwijderen van de verkeerde drive. Bij het verwisselen van een kapotte disk in een RAID array wordt per ongeluk een goede verwijderd.
– Formatteren van een disk. Tijdens een server migratie wordt per ongeluk de verkeerde SAN LUN geformatteerd.
– Herstellen van corrupte/ oude back-up data. Een server met een belangrijke zakelijke database wordt per ongeluk verwijderd. Deze is daarna hersteld met een kapotte of incomplete back-up voordat men zich realiseert dat deze incorrect was.
– Opnieuw opbouwen van een slechte array. Nadat meerdere drives in een RAID array niet werken, wordt een poging gedaan de kapotte drives terug online te brengen en de configuratie opnieuw op te bouwen. Hierbij wordt de data op de array beschadigd of gecorrumpeerd.
– Verwijderen van data. Bestanden, volumes, virtuele machines of een SAN LUN worden per ongeluk verwijderd en er is geen back-up beschikbaar of deze is oud of beschadigd.