Het is de trend van het moment: mediteren. Grote bedrijven als Google, Accenture, Apple en Nike: allemaal zweren ze bij mindfulness. Maar is dit ook goed voor de productiviteit, vroegen onderzoekers Kathleen D. Vohs, hoogleraar marketing aan de University of Minnesota en Andrew C. Hafenbrack, een assistent professor organizational behavior aan de Universiteit van Lissabon zich af.
Ontevredenheid
Want, zo redeneerden de onderzoekers, het idee van motivatie is namelijk het streven naar een betere toekomst. Onlosmakelijk verbonden met ontevredenheid met het heden. En dat is nou precies het tegenovergestelde van wat we willen bereiken als we mediteren.
Om dit vermoeden te testen deden de onderzoekers vijf experimenten om de relatie tussen mindfulness en motivatie te onderzoeken. De uitkomst: meditatie werkt demotiverend.
Motivatie
De onderzoekers deelden de deelnemers in twee groepen in. Een groep kreeg een mindfulness oefening, de ander niet. Daarna kreeg iedereen een taak: het doorlezen van memo’s, tekst invoeren in een computer, simpel kantoorwerk. Voordat ze hieraan begonnen werd de deelnemers gevraagd hoe gemotiveerd ze waren: hoeveel tijd en moeite ze in de opdracht zouden steken en of ze er zin in hadden.
Onder de mensen die hadden gemediteerd, was het motivatieniveau lager. De deelnemers hadden geen zin in de opdrachten en ze waren ook van plan er minder tijd in te steken. Vervolgens werden de prestaties op de test gemeten. Daar bleek het niet uit te maken of mensen gemediteerd hadden.
Mentaal dutje
De onderzoekers vergelijken mindfulness met een mentaal dutje. Na een slaapje worden we ook kalmer en fitter wakker, maar hebben we daardoor meer zin om dossiers op te bergen?
Toch betekent de uitkomst van dit onderzoek niet dat mindfulness onzin is. Volgens de onderzoekers werkt het in sommige gevallen goed om focus en rust te brengen, maar motiveert het je alleen niet om harder te werken.