De rol van de manager in het bedrijfsleven ligt onder vuur. MT vroeg managers wat ze zelf vinden. Het antwoord was opvallend kritisch.
Uit ons onderzoek blijkt dat 44 procent van de respondenten vindt dat het aantal managers inderdaad te sterk gegroeid is. De ICT-, media- en communicatiebranche zijn het meest kritisch over het nut van managers: respectievelijk 49 en 50 procent van de ondervraagden in deze sector vindt dat er veel te veel Trots en kritisch?
managers zijn. "Feit is dat er in de kenniseconomie gewoon minder behoefte is aan managers, ook door nieuwe media en nieuwe manieren van samenwerking", zegt een van de ondervraagden."Te veel organisaties hebben nog het 'mexicaansleger' waarbij het aantal leidinggevenden op (middle) managementniveau veel te groot is in verhouding tot het aantal werknemers", zegt iemand.
De respondenten spreken van een 'wildgroei': "De titel is verwaterd. Bijna iedereen noemt zich manager zonder het daadwerkelijk te zijn." Er zijn 'too many chiefs, too little Indians', zoals iemand het omschrijft. Daarentegen is de detailbranche zeer begripvol; slechts een op de drie retailers vindt dat er te veel managers rondlopen.
Graaiers of zondebokken?
De resterende 54 procent is het niet allemaal met elkaar eens. 29 procent vindt dat er weliswaar een kern van waarheid zit in het teveel aan managers, maar is ook van mening dat de beeldvorming hierover te zwart wordt afgeschilderd. Zo zegt iemand: "Managers komen feitelijk alleen maar in het nieuws als ze moeten of gaan vertrekken en daarbij enorme bonussen meenemen (wat meestal is afgesproken). Gelijktijdig worden ladingen mensen ontslagen of moeten mensen behoorlijk inleveren, dus wordt de manager als graaier gezien."
NIEUWE HELDEN
Managers worden de nieuwe helden, stelt MT-adjunct Peter van Lonkhuyzen in zijn column.
17 procent denkt dat er veel onbegrip is over de werkzaamheden van managers: "Managers worden ook te veel opgehemeld; naast/achter een succesvolle manager of ceo staan vaak nog vele anderen die (vaak evenveel of meer) bijdragen aan het succes van de onderneming." 10 procent voelt zich zelfs slachtoffer van de negatieve beeldvorming over managers en voelt zich zondebok voor alle problemen in de samenleving waar managers weinig aan kunnen doen. "Iedereen (en zeker ook de media) is verantwoordelijk door negatieve zaken uit te vergroten en positieve zaken te bagatelliseren."
Rotte appels tussen het koren
Een ander probleem dat ook veel wordt aangekaart is falend leiderschap; er is vooral een gebrek aan 'goede' managers en een te veel aan 'rotte appels'. "Het probleem is niet de manager, maar leiderschap", aldus een geënqueteerde. "Wij hebben in Nederland erg veel goede managers, maar te weinig leiders." Een andere geïnterviewde: "Er zit veel kaf tussen het koren en zeker op middle managementniveau zitten te veel amateurs met te veel macht voor hun kennis en ervaring op managementgebied."
De kritiek is soms niet mals, zo valt ook de naam 'Zonnekoninkjes' in een commentaar. Managers worden er bovendien van beschuldigd dat ze te veel 'managen' en te weinig 'leiding geven'. Ze hebben geen visie, denken aan zichzelf, zijn over het paard getild en vooral bezig met macht en hun eigen ego.
Lichtpuntjes
Maar het is gelukkig niet alleen negatief: "Natuurlijk zijn er managers die de kantjes eraf lopen. Maar grosso modo zijn de Nederlandse managers keihard werkende en supergemotiveerde medewerkers. Over het algemeen zijn het de initiators. De trekkers en de criticasters. Kortom de mensen die motiveren, inspireren en innovatief ondernemen met winsgevende groei mogelijk maken."
Tot besluit vat een van de ondervraagden het samen als volgt: 'DE manager bestaat niet.'
Wordt vervolgd. Lees dinsdag op MT.nl de Lofzang op de manager: 7 redenen waarom u deugt.