Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager moet zelf training geven

U bent bij lange na niet de ideale leidinggevende. U verstaat uw vak en uw medewerkers niet. De oplossing? Geef uw medewerkers zelf training. "Laat zien dat jij niet voor niets de baas bent."

De ideale baas: daar kun je altijd terecht en die loopt moedig voorop in de strijd. "Er is geen (vecht)film waar dat beeld anders is; de leider pakt als eerste zijn zwaard. Dat moet in het bedrijfsleven hetzelfde zijn. Op beslissende momenten moet je laten zien dat jij de baas bent," stelt John van der Stam, directeur van opleidingsinstituut SRM. Nu is dat echter vaak niet het geval. Een groot deel van de Nederlandse werknemers is ontevreden over zijn of haar baas, zegt Van der Stam. "En voor een deel is dat de verantwoordelijkheid van de leidinggevende."

Hogere eisen
Dat u als leidinggevende belangrijk bent en aan steeds hogere eisen moet voldoen, blijkt ook uit het jaarlijkse tevredenheidonderzoek van Integron. Met stip op nummer één vinden we daar dit jaar de toegankelijkheid van leidinggevenden. Gevolgd door het nakomen van afspraken door de leidinggevende en het vertrouwen in de baas als derde. Daarmee zijn aspecten die níet met de baas te maken hebben naar onderen verschoven. Arbeidsvoorwaarden bijvoorbeeld, afwisselend werk en respectvol samenwerken zakten als een baksteen.

Vriendjes
Belangrijke oorzaak is, dat managers vaak te weinig van het primaire proces afweten. "Vaak stromen mensen via de zijkant in, via een MBA, zonder dat ze het werk ooit zelf hebben gedaan", zegt hij. "Bovendien snapt de manager te weinig van wat mensen beweegt, waardoor hij moeilijk contact maakt met zijn medewerkers." Vaak is het zo dat managers óf taakgericht óf mensgericht werken. Dus alleen naar het resultaat kijken: hoe komt dit zo efficiënt mogelijk van A naar B, zonder naar de specifieke ambacht te kijken. Aan de andere kant staat de manager die té mensgericht werkt. "Hij is te veel vriendjes geworden met zijn werknemers en spreekt ze niet meer aan op hun verantwoordelijkheden." De ideale baas weet de balans te vinden tussen taak- en mensgericht werken.

Zo moet het wel
Hoe doet u het dan wel goed? Ga zelf training geven aan uw (nieuwe) medewerkers. Zodat er een ouderwetse meester-knecht relatie ontstaat. Dit kunt u bijvoorbeeld afkijken van het Amerikaanse bedrijf Proctor & Gamble. "Managers bewijzen pas dat ze écht goed zijn, als ze ‘voor de klas' kunnen staan. Dan krijg je binding met je werknemers en komt je boodschap beter over. Bovendien dien je als rolmodel," vindt Van der Stam. Het resultaat is volgens hem dat medewerkers waardering en respect voor u hebben. Ze zullen gemotiveerder zijn de schouders er eens flink onder te zetten.

Huursoldaat
Zelf training geven kan volgens de SRM-directeur in bijna alle sectoren. Denkt u bijvoorbeeld aan een marketingmanager, die zijn nieuwe marketeers de basisbeginselen bijbrengt. Dat betekent dat u uw vak goed moet verstaan. "Het is een manier om een manager ertoe te dwingen zijn verantwoordelijkheid te nemen en te laten zien dat hij niet voor niets de baas is." Hoewel u een cruciale rol moet spelen in de opleiding, is het niet de bedoeling dat u alle trainingen zelf gaat geven. U ben tenslotte al druk genoeg. "Externe trainers blijven nodig. Maar zij moeten geen huursoldaat zijn, van dingen die het management eigenlijk zelf moet doen", betoogt Van der Stam.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Scherpte
Voor uzelf is training geven ook nuttig. "Het is voor jezelf een test. Iedereen kijkt naar je als je voor de klas staat, waardoor je scherpte moet aanbrengen in je eigen kijk en waarnemingsvermogen." Voor uzelf is het dus ook een soort training. Eentje die u niet moet onderschatten. Het is volgens Van der Stam helemaal niet erg dat u zich zo kwetsbaar opstelt, omdat mensen daar respect voor hebben. "Als je voor de groep staat, ben je ineens niet meer ‘de baas'. In een lesvorm is een dialoog erg belangrijk. Je moet openstaan voor feedback." Het is natuurlijk niet leuk om kritiek te krijgen, maar u komt zo wel tot nieuwe – en wellicht betere – inzichten.

hrm