Wanneer medewerkers onder hun marktwaarde worden betaald, betaalt u het verschil uiteindelijk toch. Mensen die denken dat ze onderbetaald worden zijn geen gelukkige mensen. Lees hier hoe u omgaat met het delicate onderwerp: salaris.
1. Zorg voor een rechtvaardige systematiek
Bij de meeste goedgeorganiseerde ondernemingen hoeven mensen vrijwel nooit om een salarisverhoging te vragen. Ze weten over het algemeen wat ze kunnen verwachten – en wanneer ze dat kunnen verwachten – in ruil voor hun prestaties, scherpzinnigheid, loyaliteit en toewijding.
2. Wees duidelijk
Als u er duidelijke regels omtrent beloningspakketten op na houdt, zorgt dit voor rust onder uw medewerkers. Iedereen weet waar hij aan toe is en men waardeert u voor uw consequente aanpak. Blijf echter wel openstaan voor incentives naar uitzonderlijk presterende medewerkers. Als datt duidelijk gecommuniceerd wordt, begrijpt en waardeert iedereen het.
3. Zeg vriendelijk doch beslist ‘nee'
Het is altijd goed om medewerkers regelmatig een salarisverhoging te geven, zelfs in moeilijke tijden. Het bedrag is misschien klein, maar het zal heel veel betekenen. Maar soms heeft u geen andere mogelijkheid dan een verzoek om salarisverhoging af te wijzen, zelfs van de beste mensen. In dat geval moet u er wel voor zorgen dat u de redenen van uw besluit zorgvuldig uitlegt.
4. Informeer u
Wie zich goed informeert over gangbare salarissen, staat sterker in zijn schoenen. Zo kunt u uw medewerkers aantonen dat u de markt van dichtbij opvolgt en dat uw beloningsbeleid concurrerend is.
Lees meer over dit onderwerp:
– Zo blijft u met de beste werknemers over
(Klik hier om naar het algemene artikel te gaan)
– Zorg voor effectieve werving en selectie
(Klik hier om stapsgewijs te lezen hoe u dat doet)
– Laat weten dat ze belangrijk zijn
(Klik hier om tips te lezen hoe u zorgt dat werknemers zich gewaardeerd voelen)
– Afscheid nemen van waardevolle medewerkers
(Klik hier voor tips om op uw voordeel te doen met afscheid nemen)