De grootste ergernissen op het werk volgens 'Wat vindt Nederland'.
De kantjes ervan aflopen is de grootste ergernis op het werk, dat bleek afgelopen zaterdag in het programma 'Wat vindt Nederland'. In antwoord op de vraag wat de grootste ergernis op het werk is, antwoordde 52% 'collega's die er de kantjes vanaf lopen". 33% van de deelnemers aan het onderzoek ergert zich het meest aan collega's die slijmen bij de baas. Collega's die roken en collega's die privé internetten en bellen onder werktijd kunnen op respectievelijk 10% en 5% rekenen.
Om even terug te komen op dat slijmen, ook bazen zelf vinden slijmen vervelend. 64 procent van de managers houdt niet van complimenten die niet voor hen bedoeld zijn.
En toch, toch blijkt slijmen wel degelijk effectief te zijn. Superieuren tegen wie wordt geslijmd, gaan positiever over de slijmers denken. Dus is kunnen slijmen helemaal zo gek nog niet. Maar hoe slijmt u effectief?
1. Namen noemen
Mensen horen graag hun eigen naam, heeft onderzoek uitgewezen. Als je iemand met zijn naam aanspreekt, heb je meteen zijn volle aandacht. Kwestie van oefenen: "Kopje koffie, Harry?", "Mooie kniekousen heeft u aan, meneer van Drunen!", "Bent u een beetje verkouden vandaag, mevrouw Vlaai?" Gebruik krachtige, positieve woorden zoals goed! zeer! uniek! geweldig!
2. Interesse tonen
De hoogste eer die je iemand kunt aandoen is geïnteresseerd in hem zijn. Toon interesse in de persoon, zijn gezondheid, hobby's. Het kan een hele uitdaging zijn voor werknemers wiens baas suikerzakjes spaart, in zijn vrije tijd grasmaaimachines repareert of graag citeert uit Madame Bovary. Maar vooruit, bord voor de kop en belangstellende vragen verzinnen. "Werkelijk waar? Maar heeft u dan de hele serie SuikerUnie klepzakjes uit 2005?"
3. Doe het bilateraal
In vergadering met de plenaire afdeling jubelen over de fenomenale intelligentie van uw baas, kan in de gaten lopen. Mogelijk zijn uw collega's minder blij. Mogelijk vallen volle koffiebekertjes op onverklaarbare manier om op uw bureau. Goed slijmen moet gedoseerd, alleen met uw baas volop, op de afdeling de ‘light version'.
4. Slijm indirect
Rechtstreeks de baas de hemel in prijzen is opzichtig. Indirect slijmen kan veel effectiever zijn. Er zijn altijd mensen die alles doorbrieven. Laat achteloos vallen hoe blij u met de nieuwe baas bent, dat u zich begrepen voelt etc.etc. Met een beetje geluk komt alles rechtstreeks bij de baas terecht, zonder dat u als slijmkous te boek staat. Voorzichtigheid is geboden met alle uitlatingen over de chef. Bij het ventileren van kritiek op de baas hebt kunt u nooit helemaal zeker weten of het binnenskamers blijft. Eigenlijk is het onder alle omstandigheden raadzaam om geen enkele negatieve uitlating over de leidinggevende te doen. Nooit, tegen niemand. Behalve misschien op de divan bij de psychotherapeut.
5. Oneens zijn
Bazen hebben natuurlijk graag dat iedereen het met ze eens is. Het is een compliment voor hun verstand. Bovendien zijn mensen geneigd om anderen die hun mening delen, aardig te vinden. U moet het echter wel slim doen. Niet altijd met de baas meepraten, dan maakt u een ruggengraatloze indruk. Op onbelangrijke punten bent u het oneens met de baas ("Ik vind de nieuwe bril van de secretaresse wél mooi!"). Maar als het er echt om gaat, geeft u de volle steun ("Dat beleidsplan slaat de spijker precíes op de kop!").
Dit zijn slechts 5 van de 12 'Gij Zult Slijmen' geboden. Lees ook de overige 7.